Ch. F. Ramuz "Alina" ir Antano Vienuolio "Paskenduolė": komparatyvistinis požiūris

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ch. F. Ramuz "Alina" ir Antano Vienuolio "Paskenduolė": komparatyvistinis požiūris
Alternative Title:
Charles Ferdinand Ramuz's "Aline" and Antanas Vienuolis' "The Drowned": the comparative approach
In the Journal:
Acta humanitarica universitatis Saulensis [Acta humanit. univ. Saulensis (Online)]. 2014, t. 18, p. 234-246. Tekstų skaitymai
Keywords:
LT
Vienuolijos / Monasteries.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami erdvės, bet ne laiko skiriamų prancūziškai rašiusio šveicaro Ramuz ir Vienuolio etapiniai kūriniai. Taikoma komparatyvistinė analizė, leidžianti gretinti ir lyginti kūrinius įvairiais aspektais. Aptariama šių rašytojų užimama vieta savo šalių literatūroje, gilinamasi į kūrinių atsiradimo aplinkybes. Ramuz – Lietuvoje menkai žinomas autorius, todėl straipsnyje skiriama dėmesio jo kūrybos kontekstui, santykiui su prancūzų kalba ir autentiškos kalbinės raiškos paieškoms. Trumpai išskleidžiama teorinė komparatyvistinės analizės prielaida – literatūrinius tekstus siejanti temos sąvoka, pasižyminti pastovumu, bet ir sugebanti keliauti laike bei erdvėje ir taip įgyjantijunglumo savybę. Straipsnyje siūloma analizuojamus kūrinius jungiančią puolusios moters temą sieti su pagrindiniu personažu. Būtent ši, amžinoji, tema nulemia abiejų kūrinių siužeto struktūrą, modeliuoja situacijas, suponuoja pasakojimo būdą ir pasakotojo užimamą poziciją. Ramuz ir Vienuolio kūriniuose pagrindiniai moteriškieji personažai apibūdinami laukimo, socialinės atskirties, maišto motyvais, kurie skleidžiasi uždaroje, patriarchalinėje kaimo bendruomenėje, kaip aukščiausioje moralinėje ir socialinėje instancijoje. Būdinga pagrindinių personažų maišto pradžia – tos instancijos neligitimuotas meilės ryšys. Atlikta komparatyvistinė analizė leidžia teigti, kad Ramuz ir Vienuolis sukūrė du originalius puolusios moters temos variantus. Šiuos variantus jie praturtino savitomis istorinėmis ir kultūrinėmis, t. y. šveicariškomis ir lietuviškomis, jų gyvenamajam metui būdingomis realijomis, kartu atspindinčiomis ilgaamžę žemdirbiškų bendruomenių sanklodą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ch. F. Ramuz; Komparatyvistika; Kontekstas; Moters vaizdavimas; Motyvas; Romanų Šveicarijos literatūra; Tema; Vienuolis; Ch. F. Ramuz; Comparative studies; Context; Motif; Representation af a woman; Romansh Swiss literature; Theme; Vienuolis.

ENThe artiele analyzes the landmark works, set apart by space but not time, by the French speaking Swiss writer Ramuz and the Lithuanian writer Vienuolis. The analysis is based on the comparative approach as the basis for the comparison and contrast of the two books through various aspects. The artiele discusses the place ofthe two writers in their national literatures, and refleets on the conditions under which the books were written. Since Ramuz is a little known author in Lithuania, attention is given to the context of his writing, the use of the French language and the search for the authentic linguistic expression. The theoretical premise for the comparative analysis is founded on the concept of the theme which not only brings the two literary texts together, and has the ąuality of constancy, but also can travel through time and space; as it travels through time and space, it acąuires the ąuality ofthe power to eonneet. The artiele suggests that the theme ofthe fallen woman should be discussed in relation to the protagonist of the book. It is this continuous theme that defines the structure ofthe plot line of both books, models the situations, imposes the narrative strategies, and the position that the narrator takes. The female protagonists of the stories by Ramuz and Vienuolis are characterized by the motives ofwaiting, sočiai marginalization, and rebellion; the motives that open up in the elosed patriarchai village community which is the highest moral and sočiai establishment at the time. Typically, the rebellion ofthe protagonist begins with the love relationship considered illegitimate by the local community. The comparative analysis allows contending that Ramuz and Vienuolis created two authentic variations of the fallen woman. They enriched these variations with authentic historical and cultural – Swiss and Lithuanian – realities typical of their living time, the realities that reflect the old formation offarming communities.

ISSN:
1822-7309; 2424-3388
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55301
Updated:
2019-01-18 07:55:24
Metrics:
Views: 27    Downloads: 4
Export: