Pradinių klasių mokinių statistiniai gebėjimai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pradinių klasių mokinių statistiniai gebėjimai
Alternative Title:
Statistical ability of pupils' of the primary school
In the Journal:
Tiltai. Priedas. 2004, Nr. 22, p. 58-63. Pradinė mokykla: ugdymo turinys ir socialinė integracija
Keywords:
LT
Pradinis ugdymas / Primary education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje apžvelgiama sąvokos „statistiniai gebėjimai“ (statistical skills) definicija, pristatomas sąvokos turinys, remiantis užsienio moksline patirtimi. Išanalizuoti trečios klasės mokinių statistiniai gebėjimai, nustatyta rezultatų priklausomybė nuo vietovės, lyties, pasirinkto vadovėlio. Siekiant išsamesnės rezultatų interpretacijos, buvo atlikta pirmos bei antros klasių lietuvių kalbos bei pasaulio pažinimo vadovėlių analizė statistikos elementų panaudojimo aspektu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kritinis mąstymas; Pradinis ugdymas; Statistikos gebėjimai; Statistiniai gebėjimai; Statistinis raštingumas; Critical thinking; Primary education; Skills of statistics; Statistical literacy; Statistical skills.

ENThis investigation is the first try analysing pupils' of primary forms statistical skills. It was analysed Lithuanian and foreign countries literature about pupils' of primary forms abilities, characterized pupils of the third form level and structure of statistical skills, disclosed the dependence of skills upon used textbook, the type of school and pupils' gender. Diagnostic tasks were selected according to documents regulating mathematic activity. In addition to that, dependence of results from a place, sex and textbook selected was established. The research demonstrated that statistical abilities of 3rd form pupils are rather good in Lithuania. At the same time, some of their imperfections were determined: pupils find it difficult to read the data from conventional signs, to find appropriate data in a picture, scheme, to draw or read the data from a graph. [Text from author]

ISSN:
1648-3979
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/46829
Updated:
2019-01-08 19:41:32
Metrics:
Views: 35    Downloads: 9
Export: