Kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimo strateginiai orientyrai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimo strateginiai orientyrai
Alternative Title:
Strategic landmarks of creating culture in a rural basic school
In the Journal:
Tiltai. Priedas. 2004, Nr. 22, p. 5-12. Pradinė mokykla: ugdymo turinys ir socialinė integracija
Keywords:
LT
Mokykla / School.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiama kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimo strategijų teorinė analizė: strategijos ir strateginio valdymo esmė, jų sampratų įvairovė; mokyklos, kaip organizacijos, kultūros samprata; mokyklos kultūros kūrimo ypatumai; mokyklos kultūros kūrimo ir strateginės plėtros sąsajos. Supažindinama su kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimo strategijų realijų tyrimu: kaimo pagrindinės mokyklos strateginių planų analize kultūros kūrimo kontekste; vadovų požiūriu į kultūros kūrimo strategijos ypatumus; pedagogų nuomone apie kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimo strategiją; tėvų nuomone apie kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimą; mokinių pasisakymais apie mokyklos kultūrą ir jos kūrimo perspektyvą. Nustatyti kaimo pagrindinės mokyklos kultūros kūrimo strateginiai orientyrai bei pateikiamos bendros išvados ir pasiūlymai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kaimo pagrindinė mokykla; Organizacijos kultūra; Planavimas; Strategija; Strateginis planavimas; Planning; Rural basic school; Strategy; Strategy planning; The culture of an organization.

ENThe article presents a theoretical analysis of the strategies of creating a basic school in a rural area: the strategies and the essence of management, the variety of conceptions of strategies, the understanding of the culture of the culture of school as an organization, the peculiarities of creating school culture, the links between creating school culture and its development We have also presented a research into the strategies of creating the culture of rural basic school, i.e., the methodological background, strategy and process of the research, the explication of the research and the interpretation of its results in the frames of rural basic school, the attitude of the administration to the peculiarities of creating culture, the teachers' opinion of the strategy of creating the culture of a rural basic school, the parents' opinion of strategy of creating the culture of a rural basic school, the students' thoughts about school culture and the perspectives of creating it. The text also covers the marks of creating the culture of a rural basic school and gives some general conclusions and suggestions. [Text from author]

ISSN:
1648-3979
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/46769
Updated:
2019-01-08 18:45:07
Metrics:
Views: 17    Downloads: 3
Export: