Kūrybiškumui ugdyti palanki aplinka Lietuvos mokyklose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kūrybiškumui ugdyti palanki aplinka Lietuvos mokyklose
Alternative Title:
Surroundings benevolent for the development of creativity at Lithuanian schools
In the Journal:
Tiltai [Bridges] [Brücken]. 2012, Nr. 4 (61), p. 79-91
Keywords:
LT
Kūrybiškumas / Creativity; Mokykla / School.
Summary / Abstract:

LTPastaraisiais dešimtmečiais kūrybiškumas tyrinėjamas kaip sudėtingas ir daugiamatis fenomenas asmenybės, visuomenės ir kultūros kontekste. Aplinka pripažįstama kaip reikšmingas kūrybiškumo plėtros veiksnys. Straipsnyje pagrindžiamas aplinkos vaidmuo plėtojant asmens kūrybines galias, pateikiama kūrybiškumui palankios aplinkos tyrimų apžvalga. Pristatomi pirmą kartą Lietuvoje atlikto tokio pobūdžio tyrimo, kuriuo siekta atkleisti kūrybiškumui ugdyti palankios aplinkos Lietuvos mokyklose ypatumus, rezultatai. Tyrimo duomenys parodė, kad bendras mokyklos veiklos kontekstas yra palankus mokinių kūrybiškumui ugdyti, tačiau menka mokinių kūrybiškumą ugdančių būdų įvairovė, mokytojai ne visada įžvelgia savo ugdytinių kūrybines galias. Kaip didžiausi kūrybiškumo plėtros trukdžiai nurodomas didelis darbo krūvis, perkrautos mokymo programos, su tuo susijusi galimybių kūrybiškai veikti stoka. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūrybiškumo ugdymas; Mokykla; Palanki aplinka; Benevolent surroundings; Development of creativity; School.

ENOver recent decades creativity is investigated as a complex and multifold phenomenon in the context of a personality, society, and culture. Surroundings are recognized as a significant factor for development of creativity. The article substantiates the role of surroundings to the development of creative powers; a review on the research of the surroundings benevolent for creativity is presented there as well. Moreover, the results of the research on peculiarities of the surroundings benevolent for development of creativity at Lithuanian schools that has been carried out for the first time in Lithuania are introduced in the article. Three hundred and seventy-one pedagogues and four hundred and sixteen pupils from twelve schools have taken part in the research. The research data has showed that general context of school activity is benevolent for development of pupils’ creativity, however, there is a lack of variety in methods that develop pupils’ creativity, teachers insufficiently perceive creative powers of their pupils. Hard workload, overburdened curricula and, consequently, a lack of opportunities to act creatively are pointed out as the greatest obstacles to manifestation of creativity. [From the publication]

ISSN:
1392-3137; 2351-6569
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/44955
Updated:
2018-12-17 13:26:04
Metrics:
Views: 55    Downloads: 27
Export: