Vaiko muzikinis lavinimas šeimoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vaiko muzikinis lavinimas šeimoje
Alternative Title:
Child's musical training in a family
In the Journal:
Tiltai. Priedas. 2002, Nr. 11, p. 92-95. Edukologija: problemos ir perspektyvos
Keywords:
LT
Dorovinis ugdymas / Moral education; Meninis ugdymas / Art education; Šeima / Family.
Summary / Abstract:

LTMūsų visuomenės raidos sąlygomis ypač aktualios asmenybes dvasinės kultūros ugdymo problemos. Ugdant asmenybės dvasinę kultūrą reikšmingą vaidmenį vaidina menas. Estetinis auklėjimas prasideda vaikystėje. Šeima - pirmoji šio proceso pakopa. Būtent joje formuojasi pirmieji vaiko estetiniai įgūdžiai, jo estetinė pozicija. Šeima ir mokykla bendradarbiauja turėdamos bendrą interesą - auklėti ir lavinti jaunąją kartą. Vaikų vystymasis ir švietimas turėtų būti neatskiriama bendro šeimos, mokyklos ir bendruomenės gyvenimo dalis. Kadangi šeimą yra pagrindinė vertybių perdavėja vaikui, namų aplinka tampa lemiamu veiksniu ugdant meilę muzikai. Kuo stipresni mokyklos ir šeimos ryšiai, tuo daugiau vaikas įgauna įgūdžių ir gebėjimų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dainavimo poreikis; Dvasinė kultūra; Estetinės dvasinės kultūros ugdymas; Muzikinis lavinimas; Namų aplinka; Poreikis dainuoti; Tėvų įtaka; Home environment; Influence of parents; Musical training; Need in singing; Spiritual culture; Training spiritual culture.

ENA family is the first social institution a child is closely connected with. A family raises, brings up and trains a child. It becomes a mediator between a children a social culture. Families and cooperate having common interests - to bring up and educate a younger generation. Children's development and education should be an integral part of general family, school and society life. Teachers and parents should become partners in the process of education. As it is a family that conveys main values to a child the home environment becomes the determining factor in fostering love for music. The closer the school-family ties the more skills and abilities are acquired by a child. A child's musical training essentially depends on the attitude of his family towards musical life, о its traditions and conditions of playing music at home. The conducted research ascertained parents' attitude to children's musical training and their musical education, revealed their wishes and requests. Parents of primary school singing in choirs’ pupils were questioned. The article presents certain research data from the parents' questionnaire and short commentaries. [Text from author]

ISSN:
1648-3979
Related Publications:
Vaikų vokalinės kultūros ugdymo popamokiniu metu optimizavimas : disertacija / Romaldas Pečeliūnas. Šiauliai, 2001. 183 lap.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/44000
Updated:
2019-02-12 20:07:11
Metrics:
Views: 17    Downloads: 3
Export: