Visuotinės kokybės vadybos modelių taikymas gerinant Lietuvos aukštųjų mokyklų veiklos kokybę

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Visuotinės kokybės vadybos modelių taikymas gerinant Lietuvos aukštųjų mokyklų veiklos kokybę
Alternative Title:
Application of TQM models improving Lithuanian higher education institutions’ performance quality
In the Journal:
Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai [Management of Organizations: Systematic Research]. 2012, Nr. 61, p. 71-84
Keywords:
LT
Visuotinė kokybės vadyba; ISO 9000 standartai; Bendrojo vertinimo modelis; Tobulumo modelis.
EN
Total quality management; ISO 9000 standards; Common assessment framework; Excellence model.
Summary / Abstract:

LTŠiuolaikinė aukštoji mokykla susiduria su daugybe iššūkių – didėjančia konkurencija, globalios ekonomikos reikalavimais, itin sparčia ir didelę įtaką visuomenei darančia informacinių technologijų kaita, – tad vienas iš jos prioritetų yra veiklos kokybės užtikrinimas. Kokybė siekiant tobulumo visada buvo ir liks svarbiausia aukštojo mokslo vertybe. Visuotinės kokybės vadybos (VKV) modeliai vis dažniau ir plačiau taikomi aukštosiose mokyklose. Straipsnyje, remiantis teorine literatūra ir atlikto tyrimo duomenimis analizuojami VKV modelių diegimo/taikymo ypatumai Lietuvos aukštųjų mokyklų veikloje. Tyrimo duomenys buvo renkami 2010 m. kovo – balandžio mėnesiais vykdytos Lietuvos aukštųjų mokyklų apklausos metu. Pripažįstama, kad iš gamybos ir verslo sektorių atėję VKV modeliai yra sunkiai pritaikomi aukštosiose mokyklose be įsipareigojimo kokybei, kūrybiškumo ir pastangų. Populiariausias VKV modelis Lietuvos aukštųjų mokyklų tarpe – ISO 9000 serijos kokybės standartai (dažniausias ISO 9001). VKV modelių taikymas Lietuvoje yra daug populiaresnis kolegijų tarpe. Kaip rodo atliktas tyrimas, diegiant pasirinktus VKV modelius daugiausia problemų aukštosioms mokykloms Lietuvoje kelia labai padidėjęs darbo krūvis, darbuotojų gebėjimų bei motyvacijos/palaikymo stoka. Tobulinti kokybės vadybos sistemas aukštąsias mokyklas labiausiai paskatintų išaugę studentų reikalavimai ir padidėjęs vadovo dėmesys kokybės klausimams.

ENThe modern higher education institution encounters many challenges that prompt search for new methods enabling assurance of its performance’s quality. Total Quality Management (TQM), which was outspread throughout the industry sector in the second half of the 20th century, nowadays more often and to a larger extent is being applied to improve higher education institutions’ performance quality. Though various scientific sources refers TQM as a philosophy and quality management theory, the articles’ authors deal with this concept of management basically from a practical point of view and identify it with a set of models based on TQM principles. Generally, higher education institutions apply ISO 9000 series quality standards, the European Foundation for Quality Management Excellence Model and the General Assessment Model developed in accordance with the Excellence Model. Applicability of TQM models at higher education institutions is controversially evaluated. Authors of this article were therefore prompted to go deep into research of the peculiarities of application of TQM models in Lithuanian higher education institutions. Survey, in which representatives from 31 higher education institutions took part, was conducted in 2010 and it provided an assessment, more exact and in more detail, of what the situation is regarding introduction of TQM models in the Lithuanian higher education institutions, as well as problems, results, stimuli and restrictions related to it. A comparative analysis reveals diversity of the experience of TQM models application in different types of the higher education institutions. [From the publication]

ISSN:
1392-1142; 2335-8750
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/42657
Updated:
2018-12-17 13:21:31
Metrics:
Views: 35    Downloads: 12
Export: