Muzikiniai inkunabulai Lietuvos bibliotekose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Muzikiniai inkunabulai Lietuvos bibliotekose
Alternative Title:
Musical incunabula in Lithuania’s libraries
In the Journal:
Knygotyra. 2012, t. 59, p. 9-29
Keywords:
LT
15 amžius; 16 amžius; 17 amžius; 18 amžius; Bibliotekos / Libraries; Muzika / Music; Bažnyčios istorija / Church history.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjami Lietuvos bibliotekose saugomi keturi muzikiniai inkunabulai. Trys iš jų, esantys Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos fonduose, aptariami išsamiau, įvertinant jų reikšmę muzikinės spaudos istorijoje. Remiantis pasaulinės muzikinės inkunabulistikos tyrimais taikomas aprašomasis leidinių tyrimo metodas, atskleidžiantis natų spaudos kelią ir parodantis XV a. muzikinės spaudos galimybių įvairovę. Straipsnyje taip pat nagrinėjamos muzikinių liturginių inkunabulų žanrinės ir repertuaro ypatybės, aptariami jų naudojimo, proveniencinės nuosavybės klausimai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Gradualai; Grigališkasis choralas; Inkunabulai; Lietuvos nacionalinė M. Mažvydo biblioteka; Liturginės knygos; Mišiolai; Muzikiniai inkunabulai; Muzikinė spauda; Gradual; Gregorian chant; Incunabula; Lithuanian National Martynas Mažvydas Library; Liturgical books; Missals; Music printing; Musical incunabula; Musical inkunabula.

ENArticle presents four musical incunabula currently kept in Lithuanian libraries. Three of them, found in the Lithuanian National Martynas Mažvydas Library, will be discussed in detail, assessing their significance in music printing history. Based on musical incunabula classification, the publications shall be discussed according to the nature of the printed musical material, looking at whether the publications contain: printed notes and staves (Graduale Romanum, Venice: Luc’Antonio Giunta, 1499/1500), only printed notes or only staves (Jean Gerson Collectorium super Magnificat, Esslingen: Conrad Fyner, 1473), and blank spaces on the page left for the insertion of manuscript music (Missale Basiliense, Basel: Nicolaus Kessler, 1485). A descriptive publication research method is used in the article which reveals the evolution of note printing and shows the variety of possibilities in 15th-century music printing. It also analyses the particularities of genre and repertoire in liturgical musical incunabula, discussing their use and marks of ownership. [From the publication]

ISSN:
0204-2061; 2345-0053
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/42297
Updated:
2018-12-17 13:20:22
Metrics:
Views: 26    Downloads: 7
Export: