Stebuklingas šv. Baltramiejaus paveikslas ir jo aptaisai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Stebuklingas šv. Baltramiejaus paveikslas ir jo aptaisai
Alternative Title:
Miraculous painting of St. Bartholomew in setting
In the Book:
Alsėdžiai / sudarytojai Adomas Butrimas, Liepa Griciūtė. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2002. P. 89-92, 351
Keywords:
LT
Alsėdžiai; Altorius; Aptaisai; Bažnyčia; Bažnyčios; Dailė; Dailė, sakralinė; Dailė, taikomoji; Paveikslai; Stebuklai; Stebuklingas paveikslas; Tapyba; Šv. Baltramiejus; Šventieji; Žemaitija (Samogitia).
EN
Alsedziai; Alsėdžiai; Altar; Art and crafts; Art, sacramental; Church; Churches; Images; Lithuania; Miracles; Miraculous picture; Painting; Saints; Samogitia; Settings; St. Bartholomew.
Summary / Abstract:

LTAlsėdžių bažnyčioje yra senas šv. Baltramiejaus altorius su stebuklingu apaštalo paveikslu. Tris kartus statytoje bažnyčioje šis altorius nekeitė vietos, jam skirta garbinga vieta didžiojo altoriaus dešinėje. Tam būta kelių priežasčių: šventojo garbei skirtas altorius susijęs su pirmojo bažnyčios steigėjo ir fundatoriaus Baltramiejaus II Sverinkavičiaus (Žemaičių vyskupas, 1471-1482) vardu ir su pačiu paveikslu, garsėjusiu stebuklingomis galiomis. Kita vertus, Alsėdžių bažnyčia buvo viena iš pirmųjų, turinti šv. Baltramiejaus titulą, tai irgi buvo svari priežastis steigti altorių ir statyti jį ne navoje, o presbiterijoje. Galvojama, jog paveikslas bažnyčioje galėjo atsirasti tarp 1633 ir 1643 m.: jį J. Tiškevičius galėjo parsivežti iš Romos, kur lankėsi 1639-1641 m. Paveiksle vyrauja akivaizdi užuomina apie žiaurią mirtį – apaštalas vaizduojamas kairėje rankoje laikantis savo paties nudirtą odą. Deja, visa šventojo figūra buvo neprofesionaliai pertapyta. Lokalus rudų dažų sluoksnis naikina tonų kaitą, niveliuoja kūno apimtis, iškreipia proporcijas. Dėl nepreciziškos aptaisų linijos, juosiančios visą siluetą, ir ypač „restauracijos“ pečių ir krūtinės srityje, šventojo figūra atrodo kampuota, kresna ir neproporcinga. Nors autentiškos tapybos beveik nebematyti, vis dėlto dar tebejusti profesionalaus dailininko ranka, matyti tam tikro iliuzinio tikroviškumo, judesio dinamikos siekis. Tuo tarpu tam tikras paveikslo aptaisų disharmonijos įspūdis kyla dėl to, kad jų dalys kalstytos ne vienu metu, šį įspūdį didina ir skirtingos, ne itin tarpusavyje derančios metalo rūšys.

ENThe establishment of St. Bartholomew altar with the miraculous picture of the apostle in Alsėdžiai church is related to the activities of Jurgis Tiškevičius, the bishop of Žemaitija. Presumption can be made that the painting belongs to a group of works brought from abroad. The setting consists of some parts of different style produced at different times. The treatment of style corresponds to the first half of 17th century and the middle of 18th century. One of the oldest paintings in Alsėdžiai church, it is valuable to Lithuanian sacral art for its rare iconographic design, and for the fact that it belongs to the small group of settings covering the whole painting. The painting insignificant also for its history related to outstanding persons who have contributed to Lithuanian state and the Church. The assignment of the apostle's name for one of the first churches played a great role in spreading the worship of St. Bartholomew in Žemaitija diocese (page 89). [text from author]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/41297
Updated:
2020-08-19 11:54:05
Metrics:
Views: 13
Export: