LTStraipsnyje nuostatų aspektu analizuojamas specialiojo pedagogo socialinis-psichologinis portretas. Sociologinėje apklausoje dalyvavo ketvirtadalis (N=423) Lietuvos specialiojo ugdymo įstaigose dirbančių pedagogų. Apklausoje surinkti duomenys buvo apdoroti statistiniais tikimybiniais metodais. Atskleista specialiojo pedagogo profesinės nuostatos struktūra, sudaryta iš profesinės motyvacijos, pedagoginio autoritarizmo ir negalės vaizdinio komponentų. Nagrinėjama socialinių-demografinių kintamųjų įtaka specialiojo pedagogo nuostatos raiškai. Remiantis atskleistais specialiojo pedagogo profesinių nuostatų ypatumais iškelta prielaida, jog nuostatos gali būti neįgaliųjų socialinės integracijos kokybės rodikliu.
ENThe social-psychological picture from the standpoint of attitudes of a special educator is analyzed. 423 special educators from special schools for children with mental disability have been interviewed. The scale of attitudes has been constructed according to L.Thurstone's methodology of attitude research. On the basis of factor analysis the structure of a special educator's professional attitude has been determined. The attitude consists of the components of professional motivation, educational authoritarianism and the image of the handicap. The method of multidimensional regression, employed for the analysis, gave evidence of the central integrating role of professional motivation in the structure of attitudes of a special educator. The analysis of the impact of social-demographical factors (size of locality, age, professional status, type of institution) shows their influence on the valence of special educator's professional attitude. The hypothesis about the attitude as an indicator of quality of handicapped people's social integration has been formulated.