MRU vadybos ir administravimo studentų verslumo elektroninėje erdvėje tyrimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
MRU vadybos ir administravimo studentų verslumo elektroninėje erdvėje tyrimas
Alternative Title:
Entrepreneurship in cyberspace research of MRU management and administration students
In the Journal:
Socialinės technologijos. 2012, Nr. 2 (1), p. 172-188
Keywords:
LT
Studentai / Students; Verslas / Business.
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas – išanalizuoti Mykolo Romerio universiteto vadybos ir administravimo krypties studentų verslumo elektroninėje erdvėje būklę ir raidą, pristatyti autorių atlikto studentų verslumo elektroninėje erdvėje kiekybinio tyrimo rezultatus. Autoriai atliko empirinį kiekybinį tyrimą anketinės apklausos būdu, formuluodami tyrimo hipotezes pagal esamus „Eurobarometro“ verslumo tyrimus, adaptuojant jas verslumo elektroninėje erdvėje tyrimui. Tyrimo rezultatai analizuojami pasitelkiant aprašomosios statistikos, matematinės statistikos bei koreliacinės analizės metodus. Patvirtintos visos tyrimo hipotezės, tyrimas pagrindžia, kad MRU studentų verslumas yra didesnis nei bendrosios populiacijos, studentų verslumo ugdymas vadybos ir administravimo krypties studijose yra nepakankamas, be to, studentams reikalingos specializuotos verslumo elektroninėje erdvėje žinios. Atlikus tyrimą identifikuota nauja įžvalga – neigiama studentų verslumo nuostatų dinamika studijų procese. Tyrimas apsiriboja MRU studentų, studijuojančių (2011/2012 m. m.) nuolatinėse vadybos ir administravimo krypties pirmos ir antros pakopų studijose, kiekybiniu tyrimu. Tyrimo modelis gali būti panaudotas platesnės apimties studentų verslumo tyrimams, tačiau konkretūs autorių gauti rezultatai ir įžvalgos negali būti ekstrapoliuoti vertinant visų Lietuvos studentų verslumą. Tyrimo rezultatai orientuoti į panaudojimą MRU studijų programų bei universitete antros pakopos studijose dėstomo dalyko „Verslumas elektroninėje erdvėje“ programos tobulinimą, pritaikant jas studentų poreikiams, taip pat verslumo mokymo plėtrą. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Studentų verslumas; Verslumas; Verslumas elektroninėje erdvėje; Entrepreneurschip; Entrepreneurschip in cyberspace; Entrepreneurship; Entrepreneurship in cyberspace; Student entrepreneurschip; Student entrepreneurship.

ENYouth entrepreneurship is one of the European Union's public policy priorities. Student entrepreneurship in this context is particularly important as academic studies at the university shall develop an entrepreneurial personality. Student entrepreneurship is not widely examined in Lithuanian scholarly work. This phenomenon tends to be analyzed in the context of development of general entrepreneurial skills. There is no prior work on student entrepreneurship in cyberspace - most notably there is no empirical research in this area. This situation emphasizes the need for empirical studies of student entrepreneurship. The purpose of this article is to analyze student entrepreneurship in cyberspace status quo at Mykolas Romeris University (MRU). This research objective was chosen in order to determine the current status and to enable a reference for further research of student entrepreneurship in cyberspace. Additional practical goals are adopted, namely - based on the results of this study, to identify development guidelines for study programs as well as the "Entrepreneurship in Cyberspace" discipline taught in a postgraduate studies at MRU in order to focus them on the needs of future postgraduate students.The research was conducted using a survey method. Before the research three hypotheses were proposed: 1) MRU students are more enterprising than the statistical resident of Lithuania; 2) student entrepreneurship education in Management and Administration studies is inadequate; 3) students need specialized knowledge of entrepreneurship in cyberspace. After the analysis of gathered data from students all three hypotheses were confirmed: students are more entrepreneurial then the general population of Lithuania, entrepreneurial education at the university is insufficient and there is a need among students for specialized knowledge in the field of e-business. Follow-up study of the negative dynamics of student entrepreneurship should be carried out in the future. Research insights about student entrepreneurship in cyberspace support the need of specialized entrepreneurship in cyberspace programs at the university and the necessity to give greater emphasis for it in the public policy. The said program actively contributes to the improvement of student entrepreneurship education and promotion among students. Authors also believe that the findings of this study justify the need to include non-specialized entrepreneurship education into all undergraduate studies. [From the publication]

ISSN:
2029-7564
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/39188
Updated:
2020-08-22 11:08:40
Metrics:
Views: 25    Downloads: 2
Export: