Užsakomųjų reklaminių straipsnių tarpasmeninės funkcijos raiška

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Užsakomųjų reklaminių straipsnių tarpasmeninės funkcijos raiška
Alternative Title:
Expression of interpersonal function in advertising texts
In the Journal:
Respectus philologicus. 2004, Nr. 6, p. 56-63
Keywords:
LT
Diskurso analizė; Kognityvinė lingvistika; Rašytojo ir skaitytojo santykis; Reklama; Reklamos poveikis; Tarpasmeninė funkcija; Tekstas; Teksto funkcijos.
EN
Advertising; Cognitive linguistics; Discourse analysis; Impact of advertising; Interpersonal function; Text; Text function; Text functions; The writer and reder relationship; Writer and reader relationship.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama periodinėje spaudoje publikuojamų užsakomųjų reklaminių straipsnių tarpasmeninė funkcija, t. y. rašytojo ir skaitytojo santykio raiška, akivaizdžiausiai pasireiškianti gramatinės asmens kategorijos, kreipinių formų bei sakinių tipų vartosena. Pateikiamas dvinaris rašytojo ir skaitytojo santykio modelis siejamas su tiriamųjų tekstų specifika – paveikti skaitytoją, vertinama, kuris santykio raiškos būdas yra paveikesnis, labiau atitinkantis rašytojo tikslus. [Iš leidinio]

ENThe paper deals with the full text daily advertisements from the point of view of their interpersonal function, i.e. the expression of the relationship between the author and the reader. It is assumed that all the texts perform this function but they differ only in the ways of its expression. The paper describes a binary (conversational-informational and purely informational) model of the writer and reader relationship detected in two popular dailies. Conversational-informational part of the model is expressed with the help of all the possible forms of the grammatical category of person. The author of a text is referred to by the first person singular aš and its plural counterpart mes, comprising both inclusive mes and exclusive mes. The reader is addressed by using three forms of the second person: singular form tu, polite singular form Jūs and plural form jūs. Purely informational part of the model avoids means of grammatical person and is made of impersonal clauses, passive voice constructions, etc. The paper reveals how combination of different forms of person reflects two major types of relationship, i.e. power and solidarity. It is claimed that whatever the type of relationship might be, it is better than the avoidance of the expression of this relationship as in the case of the purely informational approach. The purely in formational texts have less appeal to their reader and therefore do not combine with their advertising function. [From the publication]

ISSN:
1392-8295; 2335-2388
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36542
Updated:
2018-12-17 11:26:29
Metrics:
Views: 77    Downloads: 6
Export: