Bendrojo lavinimo mokyklų veiklos kokybės išorės vertintojų profesionalumo situacija Lietuvoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Bendrojo lavinimo mokyklų veiklos kokybės išorės vertintojų profesionalumo situacija Lietuvoje
Alternative Title:
Professionalism of evaluators carrying out external quality assessment of general education school activity: situation in Lithuania
In the Journal:
Švietimas: politika, vadyba, kokybė [Education Policy, Management and Quality]. 2011, Nr. 2 (8), p. 21-30
Keywords:
LT
Išorės vertintojas; Profesionalumas; Veiklos kokybės vertinimas.
EN
Activity quality assessment; External evaluator; Professionalism.
Summary / Abstract:

LTLietuvos švietimo sistemoje esama mokyklų veiklos kokybės išorinio vertinimo patirties. Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra (toliau – NMVA) yra sukūrusi semitą išorinio mokyklos veiklos vertinimo modelį, kurio vienas esminių bruožų – nuolatinis mokymo įstaigos veiklos atsinaujinimas, pagrįstas refleksija bei taikomųjų tyrimo duomenų panaudojimu. Šalyje vykdomas mokyklų veiklos kokybės išorinis vertinimas diegiant modernius organizacinius-struktūrinius elementus. Dėl to nuo išorinio mokyklos veiklos kokybės vertintojo priklauso ne tik duomenų rinkimas ir interpretacija, bet ir mokytojo veiklos tobulinimas bei mokyklos kultūros kaita. Ypatingas dėmesys krypsta į išorės vertintojų pasirengimą jų profesionalumą. Straipsnyje analizuojama pedagogų nuomonė apie Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų veiklos kokybės vertinimą vykdančių vertintojų profesionalumą: atskleidžiama, kokius vaidmenis atlieka išorės vertintojai, analizuojami išorės vertintojų profesionalumo požymiai, pateikiamos kokybiniais tyrimo metodais (focus grupė, interviu) tirtos pedagogų – mokytojų ir mokyklos vadovų, dalyvavusių išoriniame mokyklų veiklos kokybės vertinime, nuomonės apie veiklos kokybės išorės vertintojų profesionalumą. [Iš leidinio]

EN[...] Article presents the conception of external evaluators' competences, analyses the opinion of Lithuanian teachers regarding competences of evaluators, who carry out activity assessment in Lithuanian general education schools. The roles of external evaluators are described and professionalism of external evaluators is analysed. The article also reveals teachers' opinions about competences of external quality assessment evaluators, which were surveyed applying quality research methods (focus group). Teachers perceive external activity quality assessment conducted in Lithuanian general education schools as a very intensive process, where professional evaluators act as an organised team. The whole process is understood as prophylaxis or examination, when a reliable diagnosing of school activity spheres is carried out. The teachers' survey regarding their opinion about the external assessment of activity quality conducted in their school revealed that the respondents were satisfied with external assessment, which was based on identification of the good sides and strengthening of the good practice. Being rather critical and self-critical, teachers have formed an increased expectation to more intensively feel rhetoric of external evaluators regarding organisation of education process. The respondents long for independent and unbiased expanded comments from evaluators, which would point to the strong spheres of teacher's educational activity, would disseminate this information in the school community and national education system.External evaluators of general education schools have to meet certain requirements that are defined through qualification requirements and competences that are necessary for an evaluator who aims to improve the school. Formal qualification requirements (higher pedagogical education, experience in pedagogical work, awareness of documents regulating education activity) are satisfied but problems are faced when principles, values, self-perception and positive attitude to the environment of an evaluator of school activity quality are analysed. Considerate, attentive and discrete evaluators increase the degree of positive while observing, recording and analysing teaching/ learning processes. The majority of teachers appreciate unbiased and expert evaluation, which is perceived as assessment and enhancement of own activity or that of school as well as encouragement to direct their activity towards renewal. [From the publication]

ISSN:
2029-1922
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35835
Updated:
2021-02-25 09:59:40
Metrics:
Views: 3    Downloads: 3
Export: