Humanizuojamo meninio ugdymo tikrovė

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Humanizuojamo meninio ugdymo tikrovė
Alternative Title:
Reality of humanizing arts education
In the Book:
Keywords:
LT
Meninis ugdymas / Art education; Ugdymas / Education.
Summary / Abstract:

LTŠiuolaikišką ugdymą koreguoja sparčiai kintanti kultūra, globalizacijos procesai, todėl svarbu vertinti jo modernumą ir poveikį asmenybės brandai. Straipsnyje nagrinėjama tokios tikrovės erdvė, prasmingumas ir raida, remiantis ugdytinių kūrybingumo, meno studijų ir ugdymo aplinkybių, kaip vieningo veiksnių komplekso, visuma. Aptariamos galimybės, kaip susieti ugdytinio dvasines galias ir vertybes su kultūros formomis bei reiškiniais. Šiems ieškojimams pasirinkta humanizuojamo meninio ugdymo tikrovė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asmenybės branda; Edukacinė erdvė; Humanizuojamo ugdymo tikrovė; Meninis ugdymas; Meno studijos; Art studies; Arts education; Arts studies; Educational realm; Personality maturity; Reality of humanizing education; Space of education; The reality of humanizing education.

ENModern education is experiencing a strong influence of rapidly changing culture as it is undergoing the processes of globalization; therefore, it is of utmost importance to evaluate its modernity and impact on the maturity of personality-becoming. The present article analyses the realm, meaningfulness and development of present-day reality on the basis of exploring students' creativity, art studies, and teaching possibilities that make up a coherent complex, consisting of different factors. The paper discusses the possibilities of how the spiritual powers and values of students could be related to the forms and phenomena of culture. The research is carried out within the framework of humanizing arts education. [From the publication]

ISBN:
9789955206552
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33471
Updated:
2020-05-27 16:58:40
Metrics:
Views: 31
Export: