Lietuvos 16-19 metų mokyklą baigiančių mokinių fizinio aktyvumo įpročiai visuomenės sveikatos požiūriu

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos 16-19 metų mokyklą baigiančių mokinių fizinio aktyvumo įpročiai visuomenės sveikatos požiūriu
Alternative Title:
Habits of physical activity in a view of public health perspective among 16-19 year students graduating from secondary school
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2009, Nr. 1, p. 67-74
Keywords:
LT
Fizinis ugdymas / Physical education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas – įvertinti Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklas baigiančių 16-19 metų mokinių fizinio aktyvumo įpročius, nustatyti fizinio aktyvumo įtaką jų sveikatos potencialui, aprašyti aplinkos tinkamumą pasimankštinti mokykloje bei mokinių informuotumą fizinio aktyvumo klausimais. Tyrimo imtis reprezentuoja Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų 11-12 klasių situaciją. Tyrime dalyvavo 1035 mokiniai iš visų Lietuvos apskričių miesto ir kaimo mokyklų. Tyrimo metodas – anoniminė anketinė apklausa. Statistinė empirinių duomenų analizė atlikta naudojant SPSS PC/8.0 statistinį paketą. Statistinei analizei panaudotas x2 (Chi kvadrato) testas, nepakankamo fizinio aktyvumo poveikis sveikatai ir savijautai vertintas apskaičiuojant santykinės rizikos rodiklį. Tyrimo rezultatai rodo, kad 60 % Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklas baigiančių 11-12 klasių mokinių fizinis aktyvumas yra nepakankamas, jie mankštinasi tik kartais arba visai nesimankština. Nepakankamas fizinis aktyvumas būdingesnis merginoms ir dvyliktų klasių mokiniams. Palyginti su 2000 m. duomenimis, neaktyvių vaikinti ir merginų dalis padidėjo dešimtadaliu. Tiems, kurie mankštinasi kartais arba visai nesimankština, dažno ūmaus sergamumo, prastos sveikatos savivertės ir vaistų nuo galvos ir nervinės įtampos vartojimo rizika apie pusantro karto didesnė, palyginti su tais, kurie mankštinasi 2-3 kartus per savaitę ir dažniau.Mokyklos aplinka nėra palanki mankštinimuisi, poilsiui ir fizinio aktyvumo įpročiams formuotis. Du trečdaliai 16-19 metų mokinių galimybę pasimankštinti, pasportuoti per pertraukas ir „langus“ įvertino kaip blogą. Mokyklos aplinka ypač nepatenkinti kaimuose ir mažuose mieteliuose gyvenantys mokiniai. Mokyklą baigiančių mokinių žinių poreikis fizinio aktyvumo ir grūdinimosi, protinio darbo higienos, streso valdymo, dopingo ir jo poveikio sveikatai klausimais nėra patenkintas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Fizinis aktyvumas; Mokyklos aplinka; Sveikatos potencialas; Vyresniųjų klasių mokiniai; Health potential; Physical activity; Physical activity of 11-12 form students'; School surroundings.

ENAim of this paper was to determine the habits of physical activity among 16-19 year students graduating from secondary school, to identify the impact of physical activity on their health potential, to describe the surroundings at school and their availability for student's exercise, and to ascertain their intelligence in questions related to physical activity and health. The study sample represents Lithuanian schoolchildren aged 16-19 years who attended 11-12th form of secondary schools. In total the study population consisted of 1035 persons from all Lithuanian districts: 48,4% 11 – formers, and 51,6% 12-formers; 650 (62,8%) girls and 385 (37,2%) boys; 52,7% living in the city, 47,3% – in the rural areas. The study was based on anonymous questionnaire. Students' physical activity and health were evaluated using 11 BSC (Health Behaviour in School aged children) questionnaire. Also original questions related to school surroundings and students information were included. For statistical analysis SPSS PC (version 8) program was used. To assess contingency tables, x2-test was used. To establish the impact of insufficient physical activity on health the Odds Ratio (OR) with Confidence intervals (CI) was calculated. The survey results showed that 40.3% students exercise at least 2-3 times a week to sweat out and to increase breathing rate (omitting physical culture lessons at school), the rest of them (59.7%) reported lower physical activity (exercise sometimes or never).The same indicator at 2000 was 50.0%. Low physical activity were more characteristic to girls than boys (73.4% and 36.6%, p=0.0001), and 12 grade schoolchildren compared to 11 grade (64.0% and 55.1%, p=0.003). Only one third of students attend organized out-of-school club related to physical activity (sport or dances). Insufficient physical activity has the essential impact on health potential. Risk of frequent morbidity, self-reported health status and frequent use of medicines for headache and nervous strain was 1.5-1.7 times higher to those who exercise sometimes or never compared to those who exercise 2-3 and more times per week. School surroundings are not quite healthy and comfortable for Lithuanian students. Two thirds of students (67,0%) evaluated possibility to exercise during brakes as bad. The possibility to use to advantage the brakes when there are no lessons during the day at school (the "windows") was evaluated positively only by one fifth part of the respondents. The study showed that the information on some health topics students are getting at school is not sufficient. Every fifth respondent evaluated their information on physical activity and hardening as insufficient. One third part of them feels lack of information on headwork hygiene, stress management and doping influence on health. [From the publication]

ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21903
Updated:
2022-11-07 15:43:34
Metrics:
Views: 30    Downloads: 3
Export: