Etninių lietuvių žemių kultūros raida

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Etninių lietuvių žemių kultūros raida
In the Book:
Keywords:
LT
Lenkija (Poland); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Socialinės kultūrinės grupės / Sociocultural groups.
Summary / Abstract:

LTPrognozuojama, kad per tolesnius 300 metų lietuvių tauta dėl mažo prieaugio gali ir išnykti. Ar bus ir kaip bus pratęsta tūkstantmetė tautos ir valstybės istorija, priklausys nuo visų tautiečių ir ypač valdžios pastangų. Už Lietuvos Respublikos ribų dažnai lieka tik lietuvių kalbos substratas - vietovardžiai, pavardės. Tirpstančių buvusių lietuviškų žemių yra didinga praeitis, liūdna dabartis ir dar prastesnė ateitis. Daugelis užribio lietuvių parapijų, valsčių turėjo lietuviškas bažnyčias, mokyklas, organizacijas, ansamblius, nepakartojamą kultūrą, padėjo sukurti Lietuvą ir ją išsaugoti. Etninės žemės ir yra ta pati Lietuva. Susikūrus užribio lietuvių bendruomenėms ir gaunant joms paramą, tautiečių skaičius vis tiek mažėja. Išlaikoma per 100 mokytojų, bet daugelis jų nenori tęsti to darbo, kurį dirbo Šv. Kazimiero, "Ryto" draugijų mokytojai, kunigai, visuomenininkai ir 100 baltistų per 100 metų. Broliškoje Latvijoje, kur oficialus lietuvių skaičius didžiausias, lietuviškose mokyklose, fakultatyvuose mokosi mažiausiai mokinių (tik per 400). Gudijoje, kur daugiausia liko etninių lietuvių žemių (visi paribio su Lietuva rajonai), lietuvių kalbos mokosi pustrečio karto mažiau vaikų negu Karaliaučiaus srityje (1075 ir 426). Seinų krašte lietuviškas mokyklas lanko irgi mažiau kaip pusė lietuvių. Ypatingo dėmesio ir pagalbos laukia Rimdžiūnų, Pelesos, Seinų vidurinės lietuvių mokyklos, kur dabar mokosi (ir tik dalį lietuviškai) 72, 74 ir 83 mokiniai. Minske lietuvių kalbos mokosi beveik 5 kartus mažiau mokinių negu Karaliaučiuje (67 ir 323).Reikšminiai žodžiai: Gudija; Latvija (Latvia); Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Lietuvių tautinė mažuma; Assimiliacija; Byelorussia; Latvia; Etninės lietuvių žemės; Kultūra; Lithuanian minority; Dabartis; Assimilation; Ethnic ground of Lithuanians; Culture; Present; Rusija (Russia).

ENIt is forecasted that over the next 300 years, the Lithuanian nation may disappear due to small gains. Continuation of the history of this nation and State existing for thousand of years will depend on further efforts made by its people and especially by the government. Beyond the borders of the Republic of Lithuania, only a substrate of the Lithuanian language remains existent – toponyms, surnames. Melting former Lithuanian lands have a great past, bitter present, and even inferior future. Most of the Lithuanian parishes and rural districts in out-off-border regions had Lithuanian churches, schools, organizations, ensembles, unique culture, that helped to create and save Lithuania. Ethnic lands are the ones that comprise this Lithuania. Although out-off-border Lithuanian communities are being created, and support is allocated to them, however, the number of Lithuanian people continues to decrease. There are over 100 teachers maintained, but many of them are unwilling to continue the work carried out by St. Casimir, Rytas Societies’ teachers, priests, public figures and 100 Baltic studies specialists through a hundred of years. In brotherly Latvia, where the official number of Lithuanians is the highest, the number of schoolchildren studying at Lithuanian schools or optional classes is the least (just over 400). In Byelorussia, where majority of ethnic Lithuanian lands remained (all areas of the boundary with Lithuania), the number of schoolchildren studying Lithuanian language is by two and a half times less than that in Konigsberg (1075 and 426).In Sejneński land, Lithuanian schools are also attended by less than a half of Lithuanians. Attention and support is especially required at Lithuanian secondary schools of Rimdžiūnai, Pelesa, Sejny, where currently 72, 74 and 83 students, respectively, are studying (and only the part of the curriculum is in Lithuanian). In Minsk, almost five times more schoolchildren are learning Lithuanian language than in Koenigsberg (67 and 323).

ISBN:
9789986795599
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21360
Updated:
2020-06-10 11:12:18
Metrics:
Views: 20
Export: