Vidutiniškai ir žymiai sutrikusio intelekto vaikų bendravimo gebėjimų ugdymas alternatyviąja komunikacija

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vidutiniškai ir žymiai sutrikusio intelekto vaikų bendravimo gebėjimų ugdymas alternatyviąja komunikacija
Alternative Title:
Training communication skills of moderately and severely mentally retarded children by alternative communication
In the Journal:
Jaunųjų mokslininkų darbai. 2008, Nr. 2 (18), p. 85-90
Keywords:
LT
Specialusis ugdymas / Special education; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTŠiuo metu, kai vis garsiau kalbama apie neįgaliųjų integraciją, būtina sukaupti kuo daugiau informacijos ir žinių apie vidutiniškai ir žymiai sutrikusio intelekto žmonių komunikavimo priemones ir būdus. Tačiau kol kas stokojama informacijos apie būdus ir priemones (alternatyviąją komunikaciją), kuriomis bendrauja nekalbantis, intelekto sutrikimą turintis žmogus. Straipsnyje pristatomo tyrimo pagalba siekiama atskleisti nekalbančių žymiai ir vidutiniškai sutrikusio intelekto ugdytinių alternatyviosios komunikacijos tikslus, priemones, kontekstą. Apklausoje dalyvavo 14 logopedų ir 16 specialiųjų pedagogų, dirbančių specialiosiose mokyklose, specializuotame lopšelyje-darželyje ir pensionate. Gautų duomenų analizė atskleidė, kad ugdydami vidutiniškai ir žymiai sutrikusio intelekto nekalbančius vaikus, tik pusė logopedų ir kiek daugiau nei pusė specialiųjų pedagogų moko vaikus bendrauti alternatyviomis komunikacijos priemonėmis. Paveikslėliai ir simboliai - dažniausiai taikomi alternatyvios komunikacijos būdai. Patys vaikai taip pat pirmenybę teikia komunikacijai paveikslėliais ir mažais daiktais. Tiek logopedai, tiek specialieji pedagogai teigia, kad žymiai ir vidutiniškai sutrikusio intelekto nekalbantys vaikai dažniausiai alternatyviai komunikuoja su klasės draugais, bendraamžiais, klasės mokytoju bei tėvais. Daugiausia taip bendraujama namuose. Logopedų manymu, į alternatyviosios komunikacijos mokymo(si) procesą turėtų būti įtraukiami visi su vaiku bendraujantys asmenys (šeima, mokyklos bendruomenė). Specialieji pedagogai, teikdami informaciją apie alternatyviąją komunikaciją, atsakomybę linkę nukreipti logopedams ir tėvams.Reikšminiai žodžiai: Vidutinis ir žymus atsilikimas; Bendravimo gebėjimai; Alternatyvus bendravimas; Moderately and severely mentally retarded; Communication skills; Alternative communication.

ENSome people with such disabilities as moderate and severe mental retardedness may not be able to use speech as the means of communication, and may have to use special techniques, alternative communication. Alternative communication has the potential to greatly enhance the quality of people's life. It can enable a person to more fully participate in society by providing him/her with a greater level of independence. The article deals with the problem of training communications skills by the means of alternative communication. The purpose of this investigation was to find out what kind of alternative communication systems specialists (speech and language therapists and special educators) practice training communication skills of mentally retarded children; what kind of problems specialists encounter in their work; what alternative communication systems are most acceptable for moderately and severely mentally retarded children. It has been hypothesized that alternative communication is not very popular training communication skills of moderately and severely mentally retarded children. 14 speech and language therapists and 16 special educators who work with moderately and severely mentally retarded, non-speaking children participated in this research. The respondents had to fill in the forms. The results of the research showed that just half of speech and language therapists and a little more than half of special educators applied alternative communication training children's communication skills.The main reasons why just half of specialists used alternative communication were a lack of methodological literature, indifference of parents and other people. The respondents noted that they needed seminars, conferences to get more information about alternative communication. Most often applied alternative communication systems are symbols and picture communication symbols (PCS). Moderately and severely mentally retarded children prefer communication by pictures and small objects. The hypothesis was not proved because just a little more than half of the respondents used alternative communication to train communication skills of moderately and severely mentally retarded children. [From the publication]

ISSN:
1648-8776
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18774
Updated:
2018-12-17 12:18:32
Metrics:
Views: 48    Downloads: 11
Export: