Social-psychological competence of leaders : structure, empirical assessment and formative ways

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Social-psychological competence of leaders: structure, empirical assessment and formative ways
Alternative Title:
Vadovų socialinė-psichologinė kompetencija: struktūra, empirinis įvertinimas ir formavimo būdai
In the Journal:
Socialiniai tyrimai [Social Research]. 2008, Nr. 2 (12), p. 123-131
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje akcentuojama būtinybė šalia vadovams svarbių profesinių, dalykinių ir akademinių kompetencijų įvertinti ir analizuoti jų socialinę-psichologinę kompetenciją. Ši kompetencijos rūšis žymi asmenybės socialinį elgesį ir plačiąja prasme apibūdina individo adaptyvų ir efektyvų funkcionavimą tam tikrose socialinėse situacijose. Šio tyrimo teorinė bazė - E. Payton'o (2000) pasiūlytas socialinės - psichologinės kompetencijos modelis, kuriame, autoriaus nuomone, trys faktoriai yra svarbiausi: vadovo lyderiavimo savybės, klausymosi įgūdžiai bei savikontrolės įgūdžiai. Tyrimui buvo parengta metodika - klausimynas (90 klausimų), kuris buvo sudarytas trijų atskirų klausimynų, adresuotų minėtiems faktoriams įvertinti, pagrindu. Tyrimas parodė, kad pagal visus tris parametrus didžiausią vadovų grupę sudaro asmenys su vidutiniu šių savybių išreikštumo laipsniu. Tačiau pagal atskirus rodiklius situacija kiek kita: pavyzdžiui, beveik 40 proc. vadovų mano, jog turi silpnai išreikštas lyderio savybes, ir tik nedidelė vadovų dalis mano, kad lyderiavimui svarbios savybės juose išreikštos stipriai ir itin stipriai. Beveik du trečdaliai vadovų savo savikontrolės gebėjimus įvertina kaip vidutinius, tik maža dalis kaip aukštus ir net penktadalis kaip žemus. Gerais ir puikiais klausymosi įgūdžiais (subjektyviu vadovų vertinimu) pasižymi tik kiek daugiau nei penktadalis vadovų, pusei jų būdingas vidutinis šių įgūdžių susiformavimo laipsnis, o likusiems - silpnas arba labai silpnas. Tyrimo rezultatų aptarime akcentuojama, jog darbinės veiklos (šiuo atveju vadybinės veiklos) savęs vertimo lygis ir adekvatumas veikia kaip tos veiklos reguliatorius.

ENThe paper introduces results of empirical research that reveals the formation level of leaders' social- psychological competence and some formative factors. The research has been carried on the basis of E. Payton's (2000) social-psychological competence model, in which the most important three factors are: leadership characteristics, listening skills and self control skills of a leader. The research revealed that the majority of leaders rate their competence under analysis as low or medium (for example, nearly 40% of the leaders rate their leadership skills as weak). In the discussion of the research it is emphasized that self-assessment level and adequacy of working activities (in this case - managerial activities) act as the regulator of the activities. The research revealed the statistically significant dependence of the analyzed competence on sex, rank of position, experience in managerial work and age. The paper also discusses the formative ways of social-psychological competence. [From the publication]

ISSN:
1392-3110; 2351-6712
Related Publications:
Socialinės kompetencijos vertinimo metodologijos modifikavimas : disertacija / Rosita Lekavičienė. Kaunas, 2000. 179 lap.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17326
Updated:
2018-12-17 12:16:30
Metrics:
Views: 19    Downloads: 2
Export: