Pagrindinės katechezės fenomeno pedagogizacijos srovės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pagrindinės katechezės fenomeno pedagogizacijos srovės
Alternative Title:
Main trends of the pedagogisation of the catechesis phenomenon
In the Journal:
Lietuvių katalikų mokslo akademijos metraštis [LKMA metraštis]. 2004, t. 25, p. 585-598
Keywords:
LT
Pedagogika / Pedagogy.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamos pagrindinės katechezės fenomeno pedagogizacijos srovės, kurios padėjo atskleisti dvi svarbias pranašiškos veiklos kryptis: religijos pedagogiką (tikybos dalykas) ir parapijos katechezę. Šiose srityse vykstanti veikla papildo viena kitą, tačiau nėra sutapatinama. Daugelis katechetų jaučia, kad reikia nuo pat pradžios katechezę atskirti nuo pastoracinės teologijos ir nuo religijos pedagogikos. Katechezę ir religijos pedagogiką galima priskirti prie pedagoginės veiklos rūšies, kuri siekia tikėjimo brandos, o pastoracinė teologija yra mokslas, analizuojantis Apreiškimo slėpinį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Katechezė; Pedagogizacija; Srovės; Trends; Pedagogisation; Catechesis; Catechize.

ENThe objective of this article is the main trends of the pedagogisation of the catechesis phenomenon. Consequently, there are two main practical activities: Religion Pedagogics and Parish Catechesis. Both of the activities supplement each other, though they are not the same. The Religious Pedagogics developed in the following direction: 1. Catechesis as a Didactical Education separated from Homily and became a part of Pastoral Theology. The aim of it was to deepen the elements of theological contemplation in the truth of Religion. 2. Another interpretation includes Catechesis into the list of pedagogical disciplines as they see and consider Catechesis as a science incorporating in it a complicated educational religious process. The aim of the Catechesis is to present the interpretation of life and to educate the spirituality of the receiver. 3. The third interpretation presents Catechesis as introduction into the Church life the aim of which is to consider various different aspects of theological contemplations. It is Homily, Sacramental Liturgy, and Youth Pastoration. This interpretation appeals to the antique model of Catechumenate, however, the trends of the Antique Catechumenate were distinguished into Education, Liturgical Practice, and Introduction into the Knowledge of Christian Behaviour. 4. The fourth interpretation of the Catechesis views it as a kind of service to the Word of God that is separated from the other Word service administered in the Church. [From the publication]

ISSN:
1392-0502
Related Publications:
Kristocentrizimo raiška vidurinio ugdymo katalikų tikybos bendrosiose programose Lietuvoje / Remigijus Oželis. Tiltai. Priedas. 2013, Nr. 44, p. 152-168.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15802
Updated:
2018-12-20 22:46:34
Metrics:
Views: 11
Export: