Suaugusiųjų ugdymas: kritinio sąmoningumo link

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Suaugusiųjų ugdymas: kritinio sąmoningumo link
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2007, 50, 167-175 p
Keywords:
LT
Pranas Dovydaitis; Ugdymas; Kritinis reflektyvumas; Mąstymo transformacija; Transformuojantis mokymasis; Suaugusiųjų ugdymas.
EN
Pranas Dovydaitis; Education; Critical reflection; Transformation in thinking; Transformative learning; Adult education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama 20 a. pradžioje P. Dovydaičio redaguotų ir publikuotų leidinių svarba, aptariama gnoseologinė koncepcija, analizuojama jo idėjų reikšmė suaugusiųjų švietimui ir sąmoningumo vystymuisi. Nors P. Dovydaitis tiesiogiai nenagrinėjo suaugusiųjų ugdymo problemų, tačiau jo leidybinė ir edukacinė veikla buvo svarbus postūmis plėtotis suaugusiųjų ugdymui ir saviugdai. Suvokdamas suaugusiųjų ir ypatingai Lietuvos mokytojų ugdymo ir profesinio tobulinimo svarbą, Dovydaitis savo filosofinėmis įžvalgomis ir kryptinga veikla padėjo suaugusiųjų sąmoningumo ugdymo pamatus. Sąmoningumo ugdymas, arba sąmoninimas, ir šiandien išlieka viena aktualiausių problemų, plačiai analizuojamų šiuolaikinėje suaugusiųjų ugdymo teorijoje. Kuriant suaugusiųjų ugdymo programas, nepakanka žinoti ir tenkinti individų, organizacijų ir visuomenės poreikius, labai svarbu besimokantiems suaugusiems padėti transformuoti savo mąstymą, savęs ir pasaulio suvokimą. Tik įvykus prasminių perspektyvų transformacijai, kuri gali būti įgyvendinama ugdant kritinio reflektyvumo kompetenciją, besimokančiajam atsiranda poreikis imtis transformuojančio veiksmo - keisti socialinę aplinką bei tobulinti savo praktiką. Kritinis sąmoningumas ir ypač teorinis reflektyvumas - tai išskirtinis suaugusiųjų gebėjimas, kuris gali būti įgyjamas ir realizuojamas per perspektyvos transformaciją, pagrindinę suaugusiųjų ugdymo(si) ir saviugdos priemonę bei tikslą. Suaugusiųjų ugdytojai, organizuojantys suaugusiųjų mokymąsi, turėtų skirti pakankamai dėmesio kritinio reflektyvumo ugdymui, ir tokiu būdu keisti jų suvokimą, mąstymą ir veikseną.

ENThe article discusses the educational importance of periodicals edited and published by P. Dovydaitis at the beginning of the 20th century and their impact on the education of adults and the development of their consciousness. His gnoseological concept of human knowledge rests on the necessity to integrate scientific and religious cognition. It is contrasted with an analysis of contemporary adult education and the development of consciousness, presented as transformative learning, in which a transformation of the perspective takes place. It can be achieved through the development of the critical consciousness. It is seen as the most important means and goal of contemporary adult education, helping adult learners to transform their way of thinking about themselves and their world. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/11714
Updated:
2020-07-28 20:26:20
Metrics:
Views: 15    Downloads: 7
Export: