Socioedukacinis darbas išeivijos bendruomenėje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Socioedukacinis darbas išeivijos bendruomenėje
Alternative Title:
Social work in non – native land community
In the Journal:
Tiltas į ateitį. 2013, Nr. 1 (7), p. 41-45. [Bridge to the future]
Summary / Abstract:

LTGlobalizacijos mąstai nuolatos auga, didėja žmonių migracija ir asimiliacija, to pasekoje buriamasi į bendraminčių, dažniausiai tautiečių grupes – bendruomenes. Nepakanka galvoti tik apie aktyvų dalyvavimą tam tikrose veiklose, vis labiau susirūpinama tautiškumo puoselėjimu bei naujosios kartos ugdymu svetur. Kuriasi ne tik bendruomenės, suinteresuotos bendromis išvykomis ar renginiais, tautinio prusinimo ir kultūrinimo vardan steigiamos lituanistinės mokyklos. Straipsniu siekiama pagrįsti socioedukacinio darbo poreikį išeivijos bendruomenėse. Pateikiami teoriniai pagrindimai, atliepiantys iškeltus uždavinius: aptariamas bendruomenės sampratos kintamumas, socialinio darbuotojo kompetencijos dirbti bendruomenėje, keliamos prielaidos socioedukaciniam darbui vietinėse ir išeivijos bendruomenėse. Atliktas kokybinis tyrimas siekiant atskleisti profesines socioedukacinio darbo charakteristikas, dirbant išeivijos bendruomenėje. Raktažodžiai: socioedukacinis darbas, išeivijos bendruomenė, kompetencijos.

ENScale of globalization is steadily growing, increasing human migration and assimilation, as a consequence, people are getting into communities. It is not enough just to think about active participation in certain activities, national identity is also important. New generations are motivating to learn native language in Lithuanian schools. The article is intended to reveal the need of social work in non – native land communities. The theoretical justifications define: community concept of variability, the social worker's competence to work in the community, the assumptions of social work diaspora communities. A study conducted in order to reveal the characteristics of professional social work, working in non - native land communities. Methodology was based on half-standardized interview, which means using a list of questions as a basis for the interview in order to reveal the characteristics of professional social - educational work in diaspora community. To conclude all this, socio - educational worker in the community must have these competences: social, intercultural, analytical, and functional. Community activities developing information and assistance on arrival in a foreign country include documentation management, other assistance or help, which is needed for recreational work and etc. Based on a qualitative study carried out, it can be argued that social work activities diaspora communities are not yet sufficiently clear and further investigations are required.

ISSN:
1822-7260
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115473
Updated:
2025-05-29 20:24:54
Metrics:
Views: 1
Export: