LTAktualumas. Muzikos terapija, kaip šiuolaikiška, moksliniais tyrimais pagrįsta profesija ir universitetuose dėstoma disciplina, Vakarų pasaulio kultūroje susiformavo XX a. viduryje. Muzikos terapija kaip disciplina pirmą kartą įsteigta Mičigano universitete 1944 m. Tikslas - trumpai apžvelgti muzikos terapijos taikymo Lietuvoje ypatumus, pristatyti keletą būdingų užsienio šalių muzikos terapijos studijų programų, įvertinti muzikos terapijos profesijos/disciplinos kūrimo sąlygas mūsų šalyje ir pateikti Lietuvos muzikos terapijos studijų variantą. Šie klausimai mažai tyrinėti . Tyrimui naudotasi mokslinės literatūros analize ir asmenine autorės - įvykių dalyvės - patirtimi.
ENAn urgent need for establishing music therapy educational program is substantiated in relation with present-day requirements for the profession and problems revealing the application of music therapy methods. A survey of pioneering work in the field of music therapy in Lithuania is presented. Results of an analysis of music therapy educational program in United States of America and in Norway are explored from Lithuanian perspective. The model for music therapy education in Lithuania is discussed. It is stated that entry-level for music therapy profession should be related to the Master’s Music Therapy degree, but the basis for the Master’s program is not nurtured yet. It is supposed that presently in Lithuania is most likely to implement a program "Therapeutic Music Education” (equivalent to Bachelor’s of Music Therapy competence) as supplementary specialisation to fundamental Bachelor’s degree programs; plus in parallel to prepare a relevant basis and potential students for Master’s Music Therapy program.