Penkerių-šešerių metų vaikų kūrybiškumo ugdymas vaizduojamąja raiška

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Penkerių-šešerių metų vaikų kūrybiškumo ugdymas vaizduojamąja raiška
Alternative Title:
Five - six years children's creativity education with visual expression
In the Book:
Ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas: situacija ir visuomenės lūkesčiai. Klaipėda: Klaipėdos valstybinė kolegija, 2015. P. 103-119
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siekiama išanalizuoti, kaip ugdomas 5-6 m. vaikų kūrybiškumas vaizduojamąja raiška. Teorinėje darbo dalyje, nagrinėjant ikimokyklinio amžiaus vaikų psichosocialinę charakteristiką ir kūrybiškumo ugdymo ypatumus vaizduojamąja raiška, panaudota mokslinės literatūros analizė. Tiriamojoje darbo dalyje, tiriant ikimokyklinio ugdymo įstaigose dirbančių pedagogų patirtį ugdant 5-6 m. vaikų kūrybiškumą vaizduojamąja raiška, panaudotas pusiau standartizuoto interviu metodas. Pagrindiniai žodžiai: 5–6 m. vaikai, kūrybiškumo ugdymas, vaizduojamoji raiška.

ENIn the work is formulated 5-6 years children's creativity education with visual expression research, evaluation and enforcement problems. Provided aim - to explore the 5-6 years children's creativity development with visual expression. To achieve tasks analyzed and organized various Lithuanian and foreign authors theoretical and practical studies about 5-6 years children's creativity education with visual expression; described in 5-6 year children’s creativity and education with visual expression in theoretical terms. In the theoretical part, using scientific literature, analyzed pre-school age children psychosocial characteristics, creativity peculiarities education in visual expression. In the research part, using structured questionnaire and interview techniques, analyzed pre-school teachers working experience in educating 5-6 year children's creativity with visual expression. Theoretical analysis showed that development of the child and education are equally important all the years of life, but each year the child developed according to the mental, social and emotional development. Organizing a process of pre-school education essential child, teacher and parent interaction, encouraging children's creativity, enriching his experience to help take over cultural values. Analyzed 5-6 years children's creativity education in visual way of expression in theoretical terms. Local social environment role in developing children's creativity is an important and crucial, because it is the place, where individuals can give a child a safe environment, tools and motivation to build. Visual expression operational methods and diversity in education process develops the child's intellectual, social and psychological benefits.

ISBN:
9786094541940
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115133
Updated:
2025-06-02 12:24:21
Metrics:
Views: 3
Export: