LTNepriklausomybės laikotarpio Vilniaus šiuolaikinio meno (institucijų) sistemoje įprasta ideologiją slėpti po alegorijomis ir metaforomis. Tad straipsnio tikslas – eksplikuoti šio laikotarpio Vilniaus šiuolaikinio meno sistemoje dominuojančią ideologiją išryškinant esminius jos kaitos riboženklius. Tuo tikslu pasitelkus Karlo Mannheimo ir Michaelio Freedeno ideologijų tyrimą, taip pat remiantis Mariaus P. Šaulausko bei Zenono Norkaus pokomunistinės transformacijos Lietuvoje tyrimais analizuojamos Vilniaus šiuolaikinio meno (institucijų) sistemos diskurso kvaziideologinės preferencijos. Tyrimas parodė, kad oficialios konservatyvios kultūros politikos terpėje Vilniaus šiuolaikinio meno (institucijų) sistema ir ją reprezentuojantis diskursas nuo 1992 m. iki maždaug 2010 m. reprezentavo (neo)liberalią ideologiją. Tai buvo daroma netiesiogiai – atviros ideologinės retorikos vengta, ji buvo išreikšta arba maskuojama metaforomis ar tiesiog labai aptaki. Nuo 2010 m. fiksuotinas Vilniaus šiuolaikinio meno (institucijų) sistemos (diskurso) „konservatyvusis posūkis“, kaip globalios konservatyvios slinkties padarinys. Ideologinio konservatyvėjimo procesai dar nėra pasibaigę, todėl po 2010 m. Vilniaus šiuolaikinio meno sistemoje vykstanti kaita kol kas negali būti vertinama vienareikšmiškai. Raktiniai žodžiai: ideologija, moderni restauracija, (Vilniaus) šiuolaikinio meno institucijos, šiuolaikinis menas, (neo)liberalizmas, „konservatyvusis posūkis“, konservatyvusis avangardas, postkonservatizmas.
ENIt has become common practice for the contemporary art (institutional) system in Vilnius to hide ideology under allegories and metaphors. The aim of the article is to expose the dominant ideology in the Vilnius contemporary art system during the period of independence, highlighting the main markers of its change. To this end, the quasi-ideological preferences of the discourse of the Vilnius contemporary art (institutional) system are analyzed by using a study of Karl Mannheim’s and Michael Freeden’s on ideologies, as well as the studies of the post-communist transformation in Lithuania by Marius P. Šaulauskas and Zenonas Norkus. The research has shown that from 1992 to around 2010, in the environment of official conservative cultural policy, the Vilnius contemporary art (institutional) system and the discourse representing it has embodied (neo)liberal ideology. This was accomplished indirectly by avoiding open or using vague ideological rhetoric and expressing or disguising it in metaphors. Since 2010, a ‘conservative turn’ of the Vilnius contemporary art (institutional) system (discourse) can be observed as a consequence of the global conservative drift. The processes of ideological conservatism are not yet over; therefore, the change in the Vilnius contemporary art system after 2010 cannot yet be evaluated unequivocally. Keywords: ideology, modern restoration, (Vilnius) contemporary art institutions, contemporary art, (neo)liberalism, ‘conservative turn,’ conservative avant-garde, post-conservatism.