Architekto Jono Muloko kryždirbystė: nuo smulkių dirbinių iki lauko paminklų

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Architekto Jono Muloko kryždirbystė: nuo smulkių dirbinių iki lauko paminklų
Alternative Title:
Cross making of Jonas Mulokas: from small artifacts to outdoor monuments
In the Journal:
Oikos: lietuvių migracijos ir diasporos studijos [Oikos: Lithuanian migration and diaspora studies]. 2023, 35, p. 69-83
Keywords:
LT
Jonas Mulokas; Menininkai. Menotyrininkai / Artists. Art critics; Migracija / Migration; Liaudies menas / Folk art; Skulptūra / Sculpture.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama architekto Jono Muloko (1907–1983) kūryba kryždirbystės srityje emigracijoje: smulkūs interjerui skirti kryžių, stogastulpių, koplytėlių modeliukai, taip pat lauko paminklai. Analizuojama dirbinių ikonografija, pavidalai ir dekoro elementai. Parodoma, kad architektas sukūrė puošnaus kryždirbystės paminklo (stogastulpio) tipą, atliepiantį dipukų kartos tautinį imperatyvą – išlaikyti ir puoselėti lietuviškąją kultūrą ir tradicijas. Tai nulėmė architekto kryžių ir stogastulpių projektų populiarumą tarp išeivių jau nuo DP stovyklų laikų. Jo sukurti stogastulpių projektai buvo įgyvendinti ne tik JAV, bet ir Europoje, garsinti spaudoje, traukė daugybę lankytojų ir darė įtaką kitiems išeivijos meistrams, kūrusiems kryždirbystės paminklus. Raktažodžiai: Jonas Mulokas, kryždirbystė, stogastulpis, kryžius, koplytėlė, lietuvių išeivija, tautinis identitetas. [Iš leidinio]

ENThis article surveys the work that the architect Jonas Mulokas (1907–1983) did in the field of cross making after he emigrated out of Lithuania. This includes small models of crosses, wayside shrines, and chapels designed for interior decorating as well as outdoor monuments. Their iconography, forms, and decorative elements are analyzed. The article shows how Mulokas created a highly ornamented type of monument (wayside cross) that met the patriotic needs of the postwar generation of displaced persons devoted to fostering Lithuanian culture and traditions. His projects enjoyed great popularity ever since the time of the DP camps in Germany up to the emigration in the late 1940s and early 1950s of these World War II refugees to the United States. Thus these projects were turned into works of art not only in the United States but in Europe as well; they were publicized in the media, attracted a large following, and influenced other artisans creating religious monuments in the emigration. Keywords: Jonas Mulokas, cross making, wayside chapel, cross, shrine, Lithuanian emigration, national identity. [From the publication]

DOI:
10.7220/2351-6561.35.5
ISSN:
1822-5152; 2351-6461
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/105519
Updated:
2023-11-22 18:46:37
Metrics:
Views: 14    Downloads: 6
Export: