Emigracijos archetipai periodinėje spaudoje: metaforiško pasakojimo analizė emigracijos tema

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Emigracijos archetipai periodinėje spaudoje: metaforiško pasakojimo analizė emigracijos tema
Alternative Title:
Émigré archetypes in the periodical press: an analysis of metaphorical narratives on the topic of emigration
In the Journal:
Oikos: lietuvių migracijos ir diasporos studijos [Oikos: Lithuanian migration and diaspora studies]. 2023, 35, p. 7-21
Keywords:
LT
Spauda / Press; Žiniasklaida / Mass media; Migracija / Migration.
Summary / Abstract:

LTArchetipai, žiniasklaidos įtvirtinami pasakojime aprašant veikėjų charakterius ir įvykius, perteikia socialinės tikrovės vertinimą, interpretacijas, formuoja auditorijos nuostatas. Straipsnyje tiriama, kokį pasakojimą apie emigraciją žiniasklaida – periodinė spauda – sukonstruoja archetipais ir kokios yra jo ypatybės. Analizuojant metaforiško pasakojimo apie emigraciją pateikimą periodinės spaudos leidiniuose „Respublika“ ir „Lietuvos rytas“ 1991–2017 m. laikotarpiu, nustatoma emigracijos archetipų specifika ir raiška. Empirinio tyrimo rezultatai parodė, kad emigracija pristatoma pasitelkiant sėkmės ir nesėkmės istorijas. Sėkmės istorijose ryškiausi paprasto žmogaus, globėjo, gudruolio archetipai. Jie atsiskleidžia per karjeros, darbo, studijų užsienyje, santuokos su kitataučiais temas. Nesėkmės istorijoms būdingi aukos ir didvyrio archetipai. Jie atskleidžiami per trėmimų ir karo grėsmės temas. Vertinant bendrą metaforišką pasakojimą sudarančių istorijų skaičių, emigracijai kaip socialinei problemai „Respublikoje“ ir „Lietuvos ryte“ labiausiai būdingi globėjo, paprasto žmogaus ir aukos archetipai. Herojus metaforiškame pasakojime apie emigraciją išgyvena atgimimo, nesėkmių supaprastinimo ir tragiškos baigties pasakojimo įvykių vyksmo fazes. Jos vaizduojamos panaudojant aukos, globėjo, didvyrio ir paprasto žmogaus archetipus.Metaforiškam pasakojimui būdinga specifinė stebuklinė retorika. Atgimimo ir tragiškos baigties fazėse matoma didelė neįmanomybės elementų, žyminčių dangaus kūnus, stebuklines erdves, skausmo, kančios vietas, raiška. Nesėkmių supaprastinimo ir sėkmingos kliūčių įveikos fazėse pristatomi gyvūnus, gamtą, žmogaus kūną ir magiškas būtybes, burtus, pasivertimus įprasminantys neįmanomybės elementai. Herojus metaforiškame pasakojime apie emigraciją dažniausiai įgauna visuomenės, žymių žmonių, išeivių ir tremtinių charakteristikas. Visuomenė vaizduojama pasitelkiant paprasto žmogaus ir globėjo archetipus, žymūs žmonės – didvyrio, o išeiviai ir tremtiniai – aukos archetipus. Empirinio tyrimo rezultatai atskleidžia, kad metaforiško pasakojimo apie emigraciją pateikimas periodinėje spaudoje yra nuspėjamas, stereotipiškas. Raktažodžiai: archetipai, žiniasklaida, periodinė spauda, emigracija, metaforiškas pasakojimas. [Iš leidinio]

ENThe archetypes of the actions of characters and the description of events that media promote in narratives provide interpretations and evaluations of reality as well as influence the attitudes of audiences. This article investigates what sort of narrative with what kind of distinguishing features the media, in particular the periodical press, construct to function as archetypes. Analyzing the presentation of metaphorical narratives about emigration in the newspapers “Respublika” and “Lietuvos rytas” during the period from 1991 to 2017 allows the researcher to pin down the specific features of archetypes and the way these archetypes are expressed on the subject of emigration. The results of this empirical research show emigration to be presented through stories both of success and of failure. The success stories are dominated by the archetypes of an ordinary person, a protector, and a weisenheimer. These types reveal themselves in stories about careers, about working and studying abroad, and about marriages to non-Lithuanians. Stories of failure feature the archetypes of victims and of heroes that manifest themselves in stories about war and deportation. In stories about emigration as a social problem the archetypes of a protector, an ordinary person, and a victim occur most frequently. The hero lives through the narrative phases of a rebirth, the simplification of failures, and a tragic demise.These phases are recounted through the archetypes of the victim, the protector, and the ordinary person. The metaphorical narrative is distinguished by a special rhetoric of miraculism. In the phases of rebirth and tragic demise we see many expressions of impossible elements signifying celestial bodies, miraculous spaces, and places of pain and suffering. And the phases of the simplification of failures and of the successful overcoming of obstacles present elements of animal, natural, and human bodies and transformations of magical beings that make the impossibilities meaningful. In the metaphorical narrative about emigration the hero most often attains the features of notable persons who either went abroad or had been deported. Society is depicted through the archetypes of the ordinary person and the protector; famous personalities are depicted through the archetype of the hero; and those who went abroad or were deported are depicted through the archetype of the victim. The results of the empirical investigation show that the presentation of metaphorical narratives about emigration in the periodical press is predictable and stereotypical. Keywords: archetypes, media, periodical press, emigration, metaphorical narrative. [From the publication]

DOI:
10.7220/2351-6561.35.1
ISSN:
1822-5152; 2351-6461
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/105516
Updated:
2023-11-22 17:39:47
Metrics:
Views: 3
Export: