LTDisertacijoje analizuojama rašinių užsienio kalba mokymo patirtis, įvertinamas Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų bei gimnazijų vyresniųjų klasių moksleivių požiūris į rašinių užsienio kalba (anglų) rašymą, aprašoma ugdomojo eksperimento, taikant sintinės rašinių užsienio kalba mokymo(si) paradigmos dimensijas, eiga ir rezultatai. Tyrimo objektas - Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų XI klasės moksleivių rašinių anglų kalba mokymo(si) būklė ir jos tobulinimas daugiakalbystės sąlygomis. Tyrimo uždaviniai: statistiškai pagrįsti rašinio užsienio kalba mokymo(si) problemos aktualumą: ištirti šių rašinių mokymo(si) Lietuvoje būklę ir pagrindinius sunkumus bei poreikius; apžvelgti pasaulinę patirtį rašinio užsienio kalba mokymo(si) aspektu, pagrindžiant sintetinę šių rašinių mokymo(si) paradigmą, išryškinant jos esmines dimensijas; ištirti rašinio užsienio kalba mokymo(si) sintetinės paradigmos, orientuojančios į vidinių ir išorinių veiksnių kryptingą sąveiką, efektyvumą. Tyrimo uždaviniams spręsti taikyti šie metodai: pedagoginės ir glotoedukologinės, psichologinės ir filosofinės literatūros analizė; metaanalizė; anketinė apklausa; ugdomasis eksperimentas; matematinės statistikos metodai. Tyrime dalyvavo 1379 respondentai; tyrimas vyko įvairiomis pakopomis 2000 – 2002 metais; atliktas ugdomasis eksperimentas; pagrįsta originali rašinių užsienio kalba mokymo(si) sintetinė paradigma, išryškintos jos pagrindinės dimensijos, įrodyta išorinių ir vidinių veiksnių sąveikos strategija ir taktika, atlikta kritinė rašinių užsienio kalba mokymo(si) teorijų analizė.
ENThe dissertation analyzes the experience of teaching essay-writing in a foreign language, evaluates the attitudes of senior school-children from Lithuanian general education schools and gymnasiums towards essay writing in a foreign language (English), describes the process and results of an educational experiment in applying synthetic dimensions of essay writing in foreign language paradigm. The subject of the research – the status of essay writing in English language teaching for 11 grade school-children of Lithuanian general education schools and its improvement under multilingual condition. The goals of the research: statistically justify the salience of essay writing in a foreign language issue: to explore the status of teaching such essay-writing in Lithuania and its key difficulties and needs; to present an overview of international experience from the perspective of essay writing in a foreign language, to justify the synthetic paradigm of teaching such essay-writing, single out its principal dimensions; to examine the effectiveness of synthetic paradigm of teaching essay-writing in a foreign language, oriented towards focused interaction of internal and external factors. To achieve research goals the following methods were used: analysis of education, gloto-educational, psychological, and philosophical literature; meta-analysis; questionnaire survey; teaching experiment; methods of mathematical statistics. 1379 respondents took part in the research; the research was conducted in separate stages from 2000 to 2002; teaching experiment was performed.