Lietuvos duonos rinkos koncentracijos poveikio kainoms ekonominis vertinimas

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos duonos rinkos koncentracijos poveikio kainoms ekonominis vertinimas
Alternative Title:
Economic assessment of the impact of the Lithuanian bread market concentration on prices
Publication Data:
Vilnius : Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas, 2010.
Pages:
Elektroninis (PDF), 52 p
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Įvadas — Rinka ir kaina — Konkurencija ir rinkos koncentracija — Tyrimo rezultatai — 1. Rinkos koncentracijos grėsmės — 1.1. Rinkos koncentracijos ekonominės grėsmės — 1.2. Rinkos koncentracijos socialinės grėsmės — 2. Lietuvos duonos rinkos charakteristika — 3. Duonos mažmeninės kainos struktūros kitimo tendencijos — 3.1. Grūdų produktų mažmeninės kainos —3.2. Maistinių grūdų supirkimo kainos — 3.4. Duonos gaminių prekybos antkainiai — 3.5. Duonos rinkos kainų koreliacijos ir determinacijos koeficientai — 4. Duonos rinkos koncentracijos lygis ir jo poveikis konkurencijai bei kainoms — Išvados ir pasiūlymai.
Keywords:
LT
Kainos / Costs; Konkurencija / Competition; Rinka. Rinkodara / Market. Marketing.
Summary / Abstract:

LTAtliekant Lietuvos duonos rinkos koncentracijos poveikio kainoms tyrimą, buvo išaiškintos rinkos koncentracijos socialinės ir ekonominės grėsmės, charakterizuota Lietuvos duonos rinka, ištirtos duonos mažmeninės kainos struktūros kitimo tendencijos bei pokyčius lemiančios priežastys, nustatytas duonos rinkos koncentracijos lygis ir įvertintas jo poveikis konkurencijai bei kainoms. Lietuvoje veikia 4 stambios ir 241 smulki bei vidutinė duonos kepykla. Remiantis Herfindahl - Hirschmann metodu, nustatyta, kad šalyje duonos rinka dėl didelio smulkių ir vidutinių duonos kepyklų skaičiaus nėra koncentruota ir joje turėtų vyrauti monopolinė konkurencija. Tačiau dėl specifinių Lietuvos duonos rinkos ypatybių stambiosios įmonės, užimančios 30-50 proc. šalies duonos rinkos, turi didelę įtaką pasiūlai rinkoje formuoti ir kainoms diktuoti. Koreliacinės regresinės analizės būdu nustatytas grūdų supirkimo bei naftos produktų pardavimo kainų pasikeitimo koreliacinio ryšio stiprumas ir jo poveikis grūdų produktų pokyčiams 2006-2009 m. parodė, kad tik maždaug trečdalį kainų padidėjimo galima pagrįsti objektyviomis priežastimis, o kitus du trečdalius - gamintojų ir prekybininkų subjektyviais sprendimais. Tokie sprendimai būdingi šalies duonos rinkai, kurioje stiprėja oligopolinės konkurencijos bruožai. Todėl tokioje rinkoje galimi karteliai ir jiems būdingos pasekmės. Remiantis tyrimo rezultatais, pasiūlyta patikslinti įstatymines nuostatas, kurios įteisintų įmonių dominuojančią padėtį rinkoje, užimant mažesnę jos dalį. [Iš leidinio]

ENBy performing the research study of the impact of the bread market concentration on prices the social and economic threats of market concentration were clarified, the Lithuanian bread market was defined, the trends of retail price structure and the reasons that caused these changes were analyzed, the level of the bread market concentration was estimated and the impact of this concentration on competitiveness and prices was assessed. There are 4 big and 241 small and medium - sized bakeries operating in Lithuania. According to the Herfindahl - Hirschmann method, it was found that the Lithuanian bread market is not concentrated due to the large number of small and medium - sized bakeries and monopolistic competition should prevail in this market. However, the big bakeries, that occupy 30-50 per cent of the Lithuanian bread market, have a big influence to form supply and impose prices. By using Correlation and Regression analysis it was found that the estimated correlation signal strength of changes in grain purchase and oil product sale prices and it‘s impact on changes in prices of grain products in 2006-2009 revealed that only about one - third of the price increase could be justified on objective grounds, while the other two thirds - on subjective desicions of producers and traders. These desicions are specific to the Lithuanian bread market, where the features of oligopolistic competitiveness are intensifying. Cartels and their consequences are possible in such a market. According to the results of the research study, it was suggested that the legislative provisions that enable a predominant company position on the market, by occupying a smaller share of the market, could be specified. [From the publication]

ISBN:
9789955481249
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99642
Updated:
2024-03-17 17:21:01
Metrics:
Views: 9    Downloads: 1
Export: