Kaip patirta trenerio ir sportininko komunikacija veikia pradedančiųjų futbolo trenerių profesinę veiklą?

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kaip patirta trenerio ir sportininko komunikacija veikia pradedančiųjų futbolo trenerių profesinę veiklą?
Alternative Title:
How does the communication experience between the coach and the athlete affect the professional performance of novice football coaches?
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2020, Nr. 2 (98), p. 5-18
Keywords:
LT
Fizinis ugdymas / Physical education; Sportas / Sport.
Summary / Abstract:

LTTinkama ir veiksminga, ypač sudėtingose tarpasmeninėse situacijose, trenerio komunikacija gali vaidinti svarbų vaidmenį skatinant sportininkų motyvaciją, fizinę savivoką, įgūdžių ugdymą bei sportinę sėkmę. Nors pastaruoju metu atliekama vis daugiau tyrimų apie sporto trenerių, taip pat ir futbolo trenerių, komunikaciją, tačiau nėra pakankamai aišku, kaip sportininkai, pasirinkę tapti ir pradėję trenerio profesinę karjerą, pasiremia savo kaip sportininko įgyta patirtimi ir perkelia savo trenerių patirtį į praktiką. Tyrimo tikslas – atskleisti pradedančiųjų futbolo trenerių komunikacijai būdingus bruožus bei kaip patirta trenerio ir sportininko komunikacija veikia pradedančiųjų futbolo trenerių profesinę veiklą. Tyrimo duomenims rinkti taikytas pusiau struktūruotas interviu. Interviu klausimyną sudarė pagrindinių 14 atvirųjų klausimų, siekiant atsakyti į šiuos klausimus: kaip pradedantieji futbolo treneriai suvokia efektyvią komunikaciją ugdant sportininkus? Kokį bendravimą ugdomojoje sąveikoje su treneriu jie patyrė per savo kaip sportininko karjerą bei ką taiko savo darbe? Kas būdinga jų kaip trenerių komunikacijai ugdant sportininkus? Duomenų analizei taikytas kokybinės turinio analizės metodas, kuris padeda identifikuoti temines kategorijas. Tyrime dalyvavo 6 pradedantieji 17–27 metų amžiaus futbolo treneriai (3 vyrai ir 3 moterys), kurių trenerio darbo patirtis svyravo nuo 8 mėnesių iki 4 metų. Pradedantieji futbolo treneriai sėkmingos profesinės veiklos svarbiausiais požymiais laiko trenerio gebėjimą užmegzti pagarbų, pasitikėjimu grįstą tarpusavio ryšį, gebėjimą prisiimti atsakomybę už savo veiklos rezultatus ir pagarbų tarpusavio bendravimą, tinkamą sportininko instruktavimą esminiais klausimais.Pagrindiniai teigiamos komunikacijos aspektai, turėję įtakos jų asmenybės raidai ir profesinei karjerai, buvo trenerio artimo santykio kūrimas, orientavimas į pastangas ir maksimalių tikslų siekimą. Kaip neigiamus patirtos komunikacijos su treneriu aspektus jie išskyrė trenerio elgesio kultūros stoką ir nepakankamą kompetenciją instruktuoti bei motyvuoti sportininką. Pradedantieji futbolo treneriai dažniausiai minėjo į savo praktiką perkeltus savo sportininko karjeroje patirtus tokius teigiamus aspektus: komunikacija, suvokiant sportininkų ir situacijų skirtingumą; trenerių taikytų metodikų ir kitų žaidėjų žaidybinės patirties treniruotėse pritaikymas; susiformavusi gilesnė futbolo sporto šakos samprata. Savo sėkmę profesinėje veikloje jie dažniausiai siejo su pasisekimu sukurti pozityvų tarpusavio ryšį su sportininkais bei stebimu ugdytiniu tobulėjimu tiek treniruočių, tiek varžybinėje veikloje. Atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad dažniau savo praktinėje veikloje pradedantieji futbolo treneriai pasiremia teigiama išgyventa patirtimi, tačiau ir apmąstyta neigiama patirtis padeda jiems geriau suvokti netinkamos komunikacijos padarinius. Atliktas tyrimas suteikia daugiau žinių apie tai, kaip sportininkai suvokia futbolo trenerių komunikacinius veiksmus ir kokį poveikį jie daro sportininkams bei jų sampratai apie treniravimą futbolo sporto šakoje. Tyrimo rezultatai gali būti vertingi ir besimokantiems, ir jau dirbantiems treneriams, nes gali padėti išplėsti žinias apie trenerio elgesį ir bendravimą, kaip trenerių komunikacija gali paveikti sportininkų jausmus, mąstymą, elgesį ir netgi daryti poveikį sportininko, pasirinkusio trenerio profesinį kelią, treniravimo sampratai bei praktikai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Efektyvi komunikacija; Trenerio ir sportininko sąveika; Trenerio karjera; Effective communication; Coach-athlete interaction; Coach career.

ENCommunication of the coach, when appropriate and effective, especially in difficult interpersonal situations, may play an important role in promoting athletes’ motivation, physical self-concept, development of skills as well as overall athletic success. Although more and more research has recently been done on the communication of sports coaches, including the football ones, it is not clear enough how athletes who choose to become and pursue a coaching career rely on their athletic experience and put their coaching experience into practice. The goal of the research is to reveal the characteristic features of the communication of novice football coaches and how the communication experience between the coach and the athlete affects the professional activity of these novice football coaches. A semi-structured interview was used in order to collect the data for the research. The questionnaire of the interview consisted of 14 key open-ended questions, which focused on the following queries: how do novice football coaches perceive effective communication in the process of educating athletes? What communication did they experience in the educational interaction with their coach during their career as an athlete and what techniques do they apply in their workplace? What is characteristic of their communication as coaches in the process of training athletes? Qualitative content analysis method was used for data analysis, which helps to identify thematic categories. The study involved 6 novice football coaches whose age varied from 17 to 27 years (3 men and 3 women). Their coaching experience ranged from 8 months to 4 years. Novice football coaches, while emphasizing the most important features of successful professional activity, highlight the coach’s ability to establish respectful, trust-based communication, the ability to take responsibility for the results of their performance.courteous interpersonal communication as well as proper coaching of the athlete. The main aspects of positive communication that influenced their personality development and professional career included building a close relationship with their coach and focusing on making every endeavor to achieve maximum goals. While singling out the negative aspects of the communication with a coach, the participants emphasized the lack of a coach’s behavioral culture and insufficient competence to instruct and motivate the athlete. Novice football coaches most often stated the following positive aspects of their athlete’s career applied into practice: communication while understanding the differences of the athletes and situations; application of methodologies used by coaches and other players involved in the process of training; the newly formed deeper concept of football as a sports field.They usually associated their success in their professional activities with the success of creating positive interpersonal relationships with athletes and observed educational improvement in both training and competition activities. The results of the research show that more often novice football coaches rely on positive experiences in their practice. However, even fathomed negative experiences help them to better understand the consequences of poor communication. The study equips us with more knowledge about how athletes perceive the communication actions of football coaches and what impact these actions have on athletes and their perception of couching in the football sports field. The results of the study can be valuable for both novice learners and experienced coaches, as they can help to expand knowledge about coaching behavior and communication, how coaching communication may affect athletes’ feelings, thinking as well as their behavior, and even influence the whole concept of coaching and its practice. [From the publication]

DOI:
10.15823/sm.2020.98.1
ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/92959
Updated:
2021-04-17 09:10:03
Metrics:
Views: 32    Downloads: 1
Export: