Causes of stress in teachers‘ professional activity: school leaders‘ approach

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Causes of stress in teachers‘ professional activity: school leaders‘ approach
Alternative Title:
Mokytojų profesinėje veikloje patiriamos streso priežastys: vadovų požiūris
In the Journal:
Sveikatos mokslai. 2019, t. 29, Nr. 6, p. 72-77
Summary / Abstract:

LTMokytojo profesija yra viena tų, kurioje patiriamas didžiausias su darbu susijęs stresas. Tai daro didelę įtaką mokytojų profesinei veiklai, pasitenkinimui darbu, darbo kokybei ir visam ugdymo procesui. Aukštas streso lygis neigiamai veikia mokytojo motyvaciją, socialinį gyvenimą, fizinę bei psichinę sveikatą. Mokytojų streso priežastys susijusios su profesinei veiklai keliamais reikalavimais, darbo organizavimu, darbo sąlygomis, santykiais ir kt. Didelis darbo krūvis, neigiamas visuomenės požiūris, švietimo pokyčiai, vaidmenų konfliktai, laiko stoka, nepagarbus besimokančiųjų elgesys, prastos darbo sąlygos, aukšti reikalavimai, sunkiai pasiekiami rezultatai – visi šie faktoriai didina stresą mokytojo profesinėje veikloje. Streso problematikai mokytojų profesinėje veikloje tyrinėti aktualu identifikuoti ne tik mokytojų, bet ir mokyklų vadovų požiūrį į stresą keliančius veiksnius. Įdomu nustatyti, kokios, mokyklų vadovų nuomone, pagrindinės mokytojo streso priežastys bei kokie organizacijos lygmeniu būtų efektyviausi streso, patiriamo mokytojų profesinėje veikloje, įveikos būdai. Atliktame tarptautiniame tyrime apie mokytojų profesinio streso priežastis ir galimus streso valdymo būdus dalyvavo 62 mokyklų vadovai iš Portugalijos, Bosnijos ir Hercegovinos, Turkijos, Slovėnijos ir Lietuvos. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad kintantys reikalavimai mokytojo kompetencijoms, dokumentacijos pildymas, žemas atlygis, triukšminga aplinka, vaidmenų neaiškumas, laiko stoka atliekant užduotis, nepagarbus mokinių elgesys, įtampa bendraujant su kolegomis ir tėvais yra pagrindiniai mokytojo profesinės veiklos stresoriai. Mokyklų vadovų nuomone, tinkamiausi būdai valdyti mokytojų stresą yra mokymai apie streso įveikos technikas bei konfliktų sprendimą.Tyrimas atliktas įgyvendinant tarptautinį projektą “Preventing stress in the teaching profession-stress free teachers“, Nr. 2016- 3715/001-001.

ENTeachers are among the professions reporting the highest level of work-related stress. This has a great impact on teachers‘ professional performance, job satisfaction, quality of their work and educational process. High level of stress adversaly affects teacher‘ s motivation, social well-beeing and even physical and mental health. The causes of teacher stress are related to activity requirements, work organization, working conditions, relationships, etc. Heavy workload, negative attitude towards teacher work in society, education reforms, role conflicts, lack of time, disrespectful behavior of learners, poor working conditions, high demands, hard-to-achieve outcomes - all these factors cause teachers‘ stress in their professional activity. In order to investigate the problem of teachers‘ stress, it is important to identify not only the attitudes of teachers to the stress factors in teachers‘ professional activity but also those of school leaders. It is interesting to identify what, in school leaders views, are the main causes of teachers‘ stress and what stress management measures at the organization level would be the most effective for teachers to cope with their stress. 62 school leaders from Portugal, Bosnia and Herzegovina, Turkey, Slovenia and Lithuania participated in an international reseacrh on the causes of teachers‘ occupational stress and possible ways of managing it. The results of the study revealed that changing demands for teacher competencies, filling in documentation, low salary, noisy environments, unclear roles, lack of time to fulfill all the tasks, disrespectful learners‘ behavior, and tensions with colleagues and parents are the major stressors in the teaching profession. School leaders believe that the most appropriate ways to manage teacher stress include training on stress management techniques and conflict resolution.The study was conducted in the framework of the international project “Preventing Stress in the Teaching Profession-Stress Free Teachers”, No. 2016- 3715 / 001-001.

DOI:
10.35988/sm-hs.2019.103
ISSN:
1392-6373; 2335-867X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86880
Updated:
2021-02-25 09:43:14
Metrics:
Views: 33    Downloads: 16
Export: