Vaizduotės lavinimas dinamiškai diferencijuoto dailės mokymo procese

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vaizduotės lavinimas dinamiškai diferencijuoto dailės mokymo procese
Alternative Title:
Development imagination in the process of dynamic diferentiated art education
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy], 2003, 68, p. 302-308
Summary / Abstract:

LTMokant dailės, remiamasi nuostata, kad meninė kūryba - ne vien profesinės veiklos sritis. Tai natūralus kiekvieno žmogaus poreikis, skatinantisjo kūrybinių galių sklaidą. Mokykloje siekiama ugdyti ne menininką profesionalą, o plataus akiračio, įvairiapusiškai išsilavinusį žmogų, gebantį save išreikšti kultūrinėje veikloje, aktyvų, iniciatyvų visuomenės narį [3, p. 327]. Šiuo metu ypač pabrėžiamas mokinių kuriamosios vaizduotės ugdymas. Vaizduotė - naujų vaizdinių sudarymas, pagrįstas atmintyje turimos vaizdinės patirties pertvarkymu. Vaizduotė suteikia galimybę numatyti veiklos rezultatą dar prieš veiklos pradžią, padeda žmogui orientuotis veikloje. Veikloje vaizduotė reiškiasi kartu su mąstymu. Ji vertinga tuo, kad leidžia priimti sprendimą, net jei neturima tiek žinių, kiek jų reikia užduočiai atlikti [4, p. 319]. Vaizduotėje nauji vaizdiniai kuriami ne iš nieko, o iš anksčiau turėtų suvokinių, iš atmintyje užfiksuotos vaizdinės patirties. Daugelis mano, kad vaiko vaizduotė turtingesnė negu suaugusiojo. Tačiau, kaip buvo minėta, vaizduotė priklauso nuo patirties, o vaiko patyrimas yra menkesnis nei suaugusio žmogaus, vaikas patirtį kaupia pamažu. Tam, kad lavintume mokinių vaizduotę, turime turtinti jų patirtį, atsižvelgdami į įvairias jų asmenybės savybes. Viena iš mokymo krypčių, kai atsižvelgiama į individualias besimokančio asmens savybes, yra diferencijuotas mokymas.

ENThe object ofresearch is the imagination development of the 5-7th grade schoolchildren and its cultivation in conditions of differentiated art education. The methods of the research are: theoretical; empirical (test of R. Nemov); and methods of mathematical statistics. Results of the research. To foster imagination while differentially teaching art a model was built up: it was based on formation of groups, perpetually changing in the process of teaching according to the following criteria of differentiation: singularities ofteenager’s development in cognitive, identity and psycho-social spheres; variety of creative thinking characteristics; variety of imagination characteristics; variety ofvisual plastic expression characteristics; unequal knowledge of art theory; various abilities and types of visual plastic expression, different phases of development of visual plastic expression, varying skills of communication and work in group. The main goals of this model are: to find out, on the basis of diversities among schoolchildren, the criteria for general differentiation; to differentiate dynamicallywithout establishment ofpermanent groups; to ensure favorable conditions of learning for groups of different predisposition; to cultivate imagination according to the schoolchildren’s abilities, needs, interests, motivation of learning; to encourage pupils to perform their tasks creatively; to teach them to work in groups and solve arising problems creatively; to arouse the need of creative self-expression in children. The data of the experiment show that the dynamic differentiated teaching of art had a positive effect on development of imagination development. The processes of 5-7th grade schoolchildren’s imagination had sped up, themes and objects depicted became more original; much was improved the richness and diversity of imagination as well as completeness, emotionality and impressiveness of pictures.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8425
Updated:
2025-02-21 14:49:50
Metrics:
Views: 10    Downloads: 2
Export: