XX a. pirmosios pusės lietuvių bendrinės kalbos formavimosi bruožai pradžios mokyklų lietuvių kalbos vadovėliuose

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
XX a. pirmosios pusės lietuvių bendrinės kalbos formavimosi bruožai pradžios mokyklų lietuvių kalbos vadovėliuose
Alternative Title:
Features of the standard Lithuanian language formation in coursebooks for primary schools in the first half of the 20th century
In the Journal:
Valoda - .... Valoda dažādu kultūru kontekstā [Language. Language in Various Cultural Contexts]. 2017, P. 71-76. (Zinātnisko rakstu krājums ; 27)
Keywords:
LT
Bendrinė kalba. Kalbos norminimas / Standard language. Language standartization.
Summary / Abstract:

LT1905-1940 metų pradinių mokyklų lietuvių kalbos vadovėliai atspindi to laikotarpio bendrinės lietuvių kalbos raidą ir pokyčius, nulemtus istorinių, kultūrinių bei socialinių veiksnių. Vadovėliai, kaip švietimo sistemos dalis, buvo viena efektyviausių priemonių bendrinei kalbai skleisti ir sklisti, ypač bendrinės kalbos formavimo(si) laikotarpiu, o jų kalbos normų raiška iliustruoja lietuvių bendrinės kalbos raidos etapus. Straipsnyje aptariama lietuvių kalbos padėtis 1905-1940 m. pradinių mokyklų lietuvių kalbos vadovėliuose ir atskleidžiami bendrinės kalbos norminimo etapai, nes vadovėliai yra geras šaltinis nagrinėti bendrinės lietuvių kalbos normų raidą per tris pirmuosius XX a. dešimtmečius. Pradinių mokyklų lietuvių kalbos vadovėlių kalbos normų kaitos ir mokymo programų tyrimas parodė, jog nuo 1905 m. iki 1940 m. vyko du bendrinės lietuvių kalbos formavimo(si) etapai: normos įtvirtinimo ir funkcijų sklaidos. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Bendrinė kalba; Kalbos kodifikacija; Kalbos normos; Lietuvių bendrinė kalba; Lietuvių kalbos vadovėliai; Vadovėliai; Coursebooks of the Lithuanian language; Language codification; Language norms; Lithuanian; Standard Lithuanian; Standard language; Textbooks.

ENElementary books of the Lithuanian language and the grammars for primary schools produced from 1905 to 1940 reveal the circumstances of the development and changes of the Lithuanian standard language that were influenced by the historical, cultural, and social factors. The coursebooks as the part of the whole education were most effective ways for the spread and flourishing of the language, especially in the period of codification of the standard language, whereas their language norms illustrate the stages of the development of Standard Lithuanian. The paper deals with the status of the Lithuanian language in the period from 1905 to 1940 by reviewing the coursebooks of the Lithuanian language for primary schools and reveals the stages of the development of standard language as it served a good source for the investigation of the development of norms in the run of three decades. The investigation of the development of the norms in the sources and analysis of syllabi showed that in the period from 1905 to 1940 there existed two stages in the development of Standard Lithuanian: the acceptance of norms and elaboration of functions (improvement). [From the publication]

ISBN:
9789984148298
ISSN:
1691-6042
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/72093
Updated:
2022-08-30 17:05:42
Metrics:
Views: 24    Downloads: 3
Export: