Abdon Korzon - pierwszy fotograf Wilna

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Abdon Korzon - pierwszy fotograf Wilna
Alternative Title:
  • Abdonas Korzonas - pirmasis Vilniaus fotografas
  • Abdon Korzon, the first photographer of Vilnius
In the Book:
Vilniaus fotografai : tarptautinė Lietuvos fotografijos istorijos konferencija / sudarytoja Vitalija Jočytė. Vilnius: Lietuvos nacionalinis muziejus, 2005. P. 15-36. (Lietuvos nacionalinio muziejaus biblioteka ; 14)
Keywords:
LT
19 amžius; Abdonas Korzonas; Trakai; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Fotografija / Photography.
Summary / Abstract:

LTVilniaus fotografijos pradžia datuojama XIX a. 7-uoju dešimtmečiu. Abdonas Korzonas buvo pirmasis, kuris į plenerą išėjo su aparatu. 1860 m. rugsėjo mėn. jis nufotografavo Trakų salos pilies griuvėsius, vėliau Vilniaus peizažų seriją, taip pat pirmą reportažą - geležinkelio statybos fragmentus - tilto Rokantiškėse ir tunelio Paneriuose. Fotografijos išliko, o autorius tebėra paslaptingas personažas - apie jo likimą beveik neturime informacijos, nežinomos jo gimimo ir mirties datos, yra tik duomenų, kad jo dirbtuvė uždaryta 1863 m. gegužės 31 d. Tą dieną vyko krata, kurios metu buvo sunaikinti visi jo darbai ir technika, o savininkas ištremtas į Sibirą. Daugiausia informacijos apie jį randame dienraštyje „Kurier Wileński“ (1861) Wacławo Przybylskio straipsniuose, kuriuose jis aprašė fotografo - vieno iš keturių tuo metu dirbusių Vilniuje - dirbtuvę ir darbus. Fotografas taip pat yra žinomas kaip Vilniaus istorinių paminklų populiarintojas. 1862-1864 m. periodiniame leidinyje „Tygodnik Illustrowany“ publikuoti straipsniai apie Vilniaus senovės paminklus buvo iliustruoti raižiniais pagal Korzono fotografijas. Remiantis išlikusiomis fotografijomis, spaudoje publikuotais medžio raižiniais pagal Korzono fotografijas, paminėjimais Przybylskio straipsniuose, galima suskaičiuoti apie 30 Vilniaus vaizdų: miesto panoramos, bažnyčių bei kitų miesto pastatų. Korzonas fotografavo aparatu su plačiu objektyvu, naudojo stiklines 13 x 18 cm dydžio plokšteles. Atspaudai labai subtilūs, išraiška labiau primenanti piešinius, nei fotografiją. Varšuvos nacionalinio muziejaus Ikonografijos ir fotografijos skyriuje saugomos 8 fotografijos iš Seweryno Smolikowskio - plačiai žinomo filosofo, bibliofilo ir kolekcininko - kolekcijos, dar 4 darbus randame M. Boczkowskos albume, kuris saugomas to paties muziejaus Grafikos kabinete. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Abdonas Korzonas; Fotografija; Fotogrfija; Kurier Wilenski, medžio raižiniai; Vilnius; XIX a. pab. fotografija; Abdon Korzon; Photography; The photography of the end of 19th century; Vilnius; Woodcuts.

ENThe start of photography in Vilnius has been dated to the 1860s. Abdon Korzon was the first who showed up at a plein air with a camera. In September 1860 he photographed the ruins of Trakai Island Castle, later made a series of Vilnius landscapes and the first reportage with moments from the construction of the railway — a bridge in Rokantiškės and a tunnel in Paneriai. The photographs have survived, while their author has remained a mysterious person and we have hardly any information about his life, the dates of his birth and death, with the exception of an indication that his workshop was closed on 31 May 1863. On this day a search was carried out when all his works and equipment were destroyed, while the owner was exiled to Siberia. Most of the information is found in the daily Kurier Wileński (1861) where Wacław Przybylski described in his articles the workshop and works of the photographer, one of the four photographers working in Vilnius at the time. The photographer has also been known as a populariser of the historical monuments of Vilnius. In 1862-1864 the periodical Tygodnik Illustrowany published articles on the monuments of the past in Vilnius which were illustrated with engravings based on photographs by Korzon. Based on the surviving photographs, wood carvings made after Korzon’s photographs published in the press and references in Przybylski’s articles, approximately 30 views of Vilnius can be counted, including city panoramas, churches and other buildings. Korzon used a camera with a wide lens and 13x18 cm glass plates. The prints are very subtle and remind more of drawings than photography by their expression. 8 photographs from the collection of Seweryn Smolikowski, a well-known philosopher, bibliophile and collector, are held at the Department of Iconography and Photography of the Warsaw National Museum, another 4 works arc in M. Boczkowska’s album also held at the Graphics Room of the same Museum. [From the publication]

ISBN:
9955415452
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/69854
Updated:
2022-10-25 12:15:14
Metrics:
Views: 52
Export: