Šizoidinė mokytojų situacija: pavojus tapatybei ir kūrybiškumo prielaida

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Šizoidinė mokytojų situacija: pavojus tapatybei ir kūrybiškumo prielaida
Alternative Title:
Schizoid teacher situation: a danger for identity and a precondition for creativity
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2017, t. 38, p. 11-24
Keywords:
LT
Filosofija / Philosophy; Kūrybiškumas / Creativity; Mediacija / Mediation; Mokytojų ugdymas / Teacher education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamas mokytojo vaidmuo šiuolaikiniame švietime. Šiuolaikinė globali ir atitinkamai nacionalinė švietimo politika reikalauja standartizuoto gero mokytojo paveikslo, kita vertus – kelia inovatyvumo, kūrybiškumo, kurie iš esmės yra priešingi standartizacijai, poreikį. Taip kuriama šizoidinė situacija, kurioje prieštaravimai paralyžiuoja mokytojo veiklą ir motyvaciją veikti. Šiame straipsnyje ieškoma būdų, kaip spręsti šią situaciją, ir apibūdinama, kokį vaidmenį vertėtų prisiimti mokytojui. Pasitelkus Gilleso Deleuze’o ir Félixo Guattari filosofines įžvalgas ir naujus konceptus, įvairius švietimo specialistų atliktus empirinius tyrimus skirtingose šalyse, taip pat ugdymo filosofų (Semetsky, Wallin, Webb ir kt.) svarstymus apie kitokį mokytoją ir jo funkcijas, siūlomas naujo mokytojo, kuriam apibūdinti vartojamas mokytojo-amatininko terminas, amatininkystę suprantant netradiciniu požiūriu, paveikslas. Tai gebėjimas kurti pasitelkiant savo vitalines ir aplinkos jėgas, gebėjimas dalyvauti atvirose dinamiškose sistemose, naviguojant tarp „chaoso“ ir „kosmoso“, apibrėžtumo ir neapibrėžtumo, gebėjimas kurti pasirenkant tarp poziciją, judėjimą tarp skirtingų heterogeninių elementų, ne rikiuojant ir klasifikuojant juos, o kuriant iš prieštaravimų lauko perspektyvos. Toks tarpininko ir amatininko vaidmens siūlymas yra viena iš pozityvių išeičių šizoidinėje mokytojo situacijoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojas; Tarpininkas; Šizoanalizė; Heterogeniniai elementai; Kūrybiškumas; Tacher-artisan; Mediator; Schizoanalysis; Heterogenous characters; Creativity.

ENIn this article, the situation of a teacher and his function in contemporary society is analyzed. From the one side, a teacher’s work is strictly regulated and unificated in accordance with global and local standards, and it is closely defined in written documents; from the other side, a teacher is expected to be creative and able to think and work in an innovative manner. That contradiction creates a schizoid situation. In this article, we are trying to provide answers to what position should a teacher take in such a situation. First of all, we chose some of the concepts created by Gilles Deleuze and Felix Guattari – those of Schizoanalysis, becoming, in-between, affects, artisan, rhizome, nomad – for the analysis of teacher work in these specific conditions. Having in mind these concepts, we analyze some empirical data regarding the condition of teachers at school in different countries (including Lithuania); after that, we analyze the ideas of philosophers of education, such as Inna Semetsky, Jasson Wallin and P. Taylor Webb, on how teachers think and behave in such schizoid situations. Finally, we summarize the analysis and suggest some insights in a short subchapter instead of drawing strict conclusions. Using Deleuzeoguattarian concepts in the overview of empirical data, we found out how these concepts effectively work in real school life. Some of the teachers and some of the schools find in-between ways to live in such a situation, having two or even more faces, employed in a permanent situation of becoming, used for teaching affects, nomadic moves and rhizomatic expansion. With the help of Semetsky, Wallin, Webb and other Deleuzeoguattarian interpreters we described the new, uncertain identity of the teacher, his new function to navigate between chaos and cosmos, to be in-between, to work as a teacher-artisan or mediator. [From the publication]

DOI:
10.15388/ActPaed.2017.38.1
ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/66020
Updated:
2018-12-17 14:14:31
Metrics:
Views: 38    Downloads: 18
Export: