Oficjaliści komisji skarbowej grupa społeczna Wielkiego Księstwa Litewskiego (1764-1795)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Oficjaliści komisji skarbowej grupa społeczna Wielkiego Księstwa Litewskiego (1764-1795)
Alternative Title:
  • Iždo komisijos tarnautojai kaip Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės socialinė grupė (1764-1795)
  • Public servants of the Treasury commission as a social group in the Grand Duchy of Lithuania 1764-1795
Keywords:
LT
16 amžius; 17 amžius; 18 amžius; Pareigūnai. Valdininkai. Tarnautojai / Officials. Rulers. Servants; Teisėkūra. Teisės šaltiniai / Legislation. Sources of law.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama LDK iždo komisijos administravimo struktūroje 1764-1795 m. dirbusių tarnautojų grupė. Siekiama atsakyti j klausimą, ar ją galima laikyti atskira socialine grupe. Išskiriant socialinę grupę taikomi narystės, reguliarios sąveikos ir tapatumo kriterijai. Išskiriamos pagrindinės iždo administravimo valdybos: Centrinė Lietuvos iždo valdyba, Lietuvos iždo vėliava, Lietuvos muitų valdyba Iždo provincijų valdyba. Aptariama jose dirbusių tarnautojų pareigybinė sudėtis. Tarnautojų kategorijai priskiriami tik Centrinės Lietuvos iždo valdybos kanceliarijoje, taip pat muitinių ir provincijų valdybose, dirbę asmenys. Lietuvos iždo vėliavos, kaip karinės struktūros, nariai tarnautojų kategorijai priskiriami tik santykinai. Išskiriamos iždo administravimo institucijos darbuotojų kategorijos: valdininkai ir tarnautojai. Lietuvos iždo komisijos nariai - nustatytos trukmės kadencijai Abiejų Tautų Respublikos Seime renkami komisarai, kaip institucijai vadovaujantys asmenys, priskiriami valdininkų kategorijai. Valstybės tarnautojais laikomi Lietuvos iždo komisijos padėjėjų biuro darbuotojai ir kitose iždo administravimo valdybose dirbantys asmenys.Aptariamą iždo administracijoje dirbusių tarnautojų grupę skirtingais Iždo komisijos veiklos laikotarpiais sudarė nuo 1000 iki 2000 žmonių. Visų pareigybių tarnautojai gaudavo atlyginimą iš valstybės iždo. Atlyginimo dydis priklausė nuo einamų pareigų. Siekiant atskleisti iždo administracijos tarnautojų reguliarią sąveiką, pasitelkta Abiejų Tautų Respublikos įstatymais šioje institucijoje įtvirtinta pavaldumo ir koordinacinių ryšių sistema. Žemesniosios grandies tarnautojai laikėsi pavaldumo ir subordinacijos aukštesniosios grandies pareigūnų atžvilgiu, o visi kartu buvo pavaldūs komisijai. Be formaliųjų, pareigybinėmis instrukcijomis apibrėžtų, santykių, iždo komisijos tarnautojus, ypač išdirbusius šioje institucijoje po kelerius ar keliolika metų, siejo ne tik konkurencijos, bet ir kolegiškumo saitai. Tarnautojų grupėje susiformavo ir tam tikros giminių dinastijos (pvz., Laskovskiai, Zavadskiai). Seimo sudarytų tikrinimo deputacijų ataskaitų analizė parodė, kad XVIII a. visuomenėje iždo tarnautojai oficialistai buvo laikomi atskira, ir, lyginant su Lenkijos tarnautojais, menkai apmokama, grupe. Lietuvos iždo administracijos darbuotojus, vykdžiusius konkrečias šiai profesinei grupei priskiriamas užduotis (įvairių rūšių mokesčių ir muitų surinkimas; piniginių operacijų atlikimas, finansinė įvairių sričių apskaita, finansinės dokumentacijos rengimas, tvarkymas ir archyvavimas, duomenų registravimas ir skaičiavimas ir t.t.), o kartu susietus priklausomybės ir reguliarios sąveikos saitais bei kitų atpažįstamus kaip šios grupės nariai, galime laikyti socialine socialine grupe, susiformavusia bajorų luomo viduje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Abiejų Tautų Respublika (Žečpospolita) Įstatymai Aktai, teisės; Socialinės grupės; Teisės aktai; Tarnautojai; Social groups; Legal acts; Servants.

ENThe article analyzes the group of public servants that was a part of an administrative structure of the Treasury Commission of the Grand Duchy of Lithuania in 1764-1795. The study discusses whether this group can be regarded as a separate social group. A social group can be defined as meeting the criteria of membership, regular interaction, and identity. The main administrative bodies of the Treasury were the Central Board of the Treasury of Lithuania, the Company of the Treasury Commission of the GDL - the special regiment subordinated directly to the Treasury Commission - the Customs Board of Lithuania, and the Treasury Provinces Board. The study discusses the occupational composition of the staff of the Treasury. Only the personnel of the Chancellery of the Central Treasury Board and that of the Customs Board and Provinces Board are regarded as public servants. The members of the Company of the Treasury Commission can be considered public servants only partially since the Company was a military structure. The administrative staff of the Treasury consisted of officials and public servants. The members of the Treasury Commission were commissioners elected for a certain term by the Sejm of the Commonwealth Republic and should be regarded as officials since they were in charge of the institution. Considered public servants were the staff of the so-called Assistants Office or Chancellery of the Treasury Commission and employees of the other administrative boards of the Treasury. During the different periods of functioning of the Treasury Commission the group of public servants discussed ranged from one to two thousand people. Public servants’ salaries across all positions were paid from the Treasury. The pay depended on the occupied position. [...]. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/63823
Updated:
2022-12-12 16:33:18
Metrics:
Views: 23    Downloads: 4
Export: