Moterų diskriminacija moksle: "stiklinės lubos", "stiklinės uolos", "ugnies sienos" ir "motinystės sienos"

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Moterų diskriminacija moksle: "stiklinės lubos", "stiklinės uolos", "ugnies sienos" ir "motinystės sienos"
Alternative Title:
Discrimination of women in academia: "glass ceilings” and "cliffs”, "firewalls” and "maternal walls”
In the Journal:
Filosofija. Sociologija [Philosophy. Sociology]. 2016, t. 27, Nr. 2, p. 132-139
Keywords:
LT
Diskriminacija. Konfliktai / Discrimination. Conflict; Moterys / Women.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje, remiantis metaforų analize, antrine ankstesnių tyrimų analize ir originalaus empirinio tyrimo Lietuvoje duomenimis, tiriamas moterų diskriminacijos mokslo srityje reiškinys. Ypatingas dėmesys skiriamas neakivaizdžiai diskriminacijai. Tvirtinama, kad dėl tebevyraujančių lyčių stereotipų ir institucinių praktikų moterys mokslininkės patiria daugybę karjeros suvaržymų, o jų profesinė veikla neretai yra nuvertinama. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Moterys mokslininkės; Moterų diskriminacija; Neakivaizdi diskriminacija; Women scientists; Discrimination of women; Invisible discrimination.

ENThe article researches the phenomenon of discrimination against women scientists. It relies on an original qualitative empirical research of Lithuanian female sociologists with doctoral degrees, a secondary analysis of previous research, and an analysis of five gender discrimination metaphors: “the glass ceiling” of invisible barriers for upwardly mobile; “the firewall” that shuts entry through open doors, “ the glass cliff ” of elevated high-risk positions, “the glass elevator” to describe a quick career for males, and “the maternity wall” of career barriers for mothers. The article focuses on invisible forms of discrimination against women scientists. It argues that some female scientists in Lithuania continue encountering numerous career barriers and that their professional performance is often played down due to prevailing stereotypes and institutional practices. [From the publication]

ISSN:
0235-7186; 2424-4546
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/63332
Updated:
2018-12-17 14:08:53
Metrics:
Views: 52    Downloads: 13
Export: