Informacinių technologijų taikymas logopedo darbe

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Informacinių technologijų taikymas logopedo darbe
Alternative Title:
Application of information and communication technologies in speech therapist’s work
In the Journal:
Specialusis ugdymas [Special Education]. 2014, Nr. 1 (30), p. 113-123, 125-136
Keywords:
LT
Specialusis ugdymas / Special education; Sutrikimai / Disorders; Technologijos / Technologies.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjamas informacinių ir komunikacinių technologijų (IKT) ir kompiuterinių mokomųjų programų (KMP] naudojimas bendrojo ugdymo mokyklų logopedų darbe. Naudojantis tikslinės (netikimybinės) atrankos metodu apklausti Švietimo ir mokslo ministerijai priklausančių bendrojo ugdymo įstaigų (darželių-mokyklų, pradinių mokyklų, progimnazijų, pagrindinių mokyklų, vidurinių mokyklų, specialiųjų ugdymo įstaigų, jaunimo mokyklų ir kt) logopedai. Elektroninėje apklausoje dalyvavo 258 logopedai, dirbantys su kalbos ir kalbėjimo sutrikimų turinčiais asmenimis. Apklausos rezultatai parodė, kad dauguma (per 90% visų respondentų) logopedų darbe taiko informacines kompiuterines technologijas. Dažniausiai logopedai taiko demonstravimo programas ir mokomuosius žaidimus, esant kalbos neišsivystymui, fonetiniams ir fonologiniams sutrikimams bei specifinės kalbos raidos atvejais. IKT ir KMP aktyviau ir intensyviau taiko ir daugiau priemonių kalbos ir kalbėjimo sutrikimams įveikti yra sukūrę aukštesnės kvalifikacijos (vyresnieji logopedai, logopedai metodininkai) ir jaunesnio amžiaus logopedai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kalbėjimo ir kalbos sutrikimai; Logopedas; Informacinės ir komunikacinės technologijos (IKT); Kompiuterinės mokomosios programos (KMP); Speech and language disorders; Speech therapist; Information and communication technologies (ICT); Computer-aided teaching programs (CATP).

ENThe article deals with usage of information and communication technologies (ICT) and computer-aided teaching programs (CATP) in speech therapists’ work in general education schools. Applying the method of target (non-random) selection, speech therapists of general education institutions belonging to the Ministry of Education and Science of the Republic of Lithuania (kindergartens-schools, primary schools, progymnasiums, basic schools, secondary schools, special education institutions, youth schools etc.) have been surveyed. The on-line survey involved 258 speech therapists working with individuals having speech and language disorders. The survey sample is representative. The survey results show that majority (over 90% of all respondents) of speech therapists apply information and communication technologies in their work. Usually, speech therapists use demonstration programs and training games in cases of underdeveloped speech, phonetic and phonological disorders as well as cases of specific language development The ICT and CATP are more actively and intensively used as well as more tools to cope with speech and language disorders are designed by higher qualification (senior speech therapists, speech therapists methodologists) and younger in age speech therapists. [From the publication]

ISSN:
1392-5369; 2424-3299
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/61111
Updated:
2018-12-17 13:54:38
Metrics:
Views: 67    Downloads: 21
Export: