Globos įstaigose dirbančių specialiųjų pedagogų veiklos savitumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Globos įstaigose dirbančių specialiųjų pedagogų veiklos savitumai
Alternative Title:
Interaction of special pedagogue and early age children in the educational environment
In the Journal:
Specialusis ugdymas [Special Education]. 2003, Nr. 2 (9), p. 141-145
Keywords:
LT
Profesinis rengimas / Vocational training; Socialinė pagalba. Globa / Social assistance. Care; Specialusis ugdymas / Special education; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTSpecialiojo pedagogo profesinė kompetencija lemia ne tik sėkmingą pedagoginio proceso tikslų realizaciją, bet tiesiogiai veikia ir specialiųjų poreikių vaikų raidos procesus. Šio pedagogo veikla ankstyvojo amžiaus vaikų globos institucijose turi specifinių bruožų, nes pedagogai susiduria su netradicine ugdomosios aplinkos realybe. Todėl ugdytojų profesinis pasirengimas, nuostatos ir asmeninės savybės įgyja didelę svarbą ir naujų aspektų, kurie siejasi ne tik su bendrąja ugdomojo darbo kultūra ir etika, bet ir su specifiniais šio amžiaus vaikų raidos supratimo ypatumais. Kūdikių namuose augantiems ankstyvojo amžiaus vaikams ugdytojas yra saugumo jausmo garantas, skatinantis aplinkos pažinimą, vaiko kognityvinių procesų formavimąsi ir sensorinę integraciją. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Specialusis ugdymas; Globos įstaigos; Profesinis pasirengimas; Special education; Educational environment; Competence of special pedagogue.

ENThe competence of special pedagogue determinates successful realization of pedagogical goals and influences child’s development, as well. The activity of special pedagogue in the care institution obtains some specific features, because educator faces unconventional reality of educational environment. That’s why professional forwardness and attitudes acquire significance and new aspects that concern common occupation, ethics, and good knowledge of deprived child’s psychology. In the early age family is the main sterling institute for child’s development. The development of infants who are brought up in care institution differs from those who are in families. The singularity of training and interaction between pedagogue and child permit to talk about educational environment that exists in care institution. Pedagogues demonstrate intelligible attitude to the specific educational needs of infants who are brought up in infant home and insufficiency of existing system, that doesn’t allow revealing inborn vista of a child. All trainers mentioned the delay of language development of those children. [From the publication]

ISSN:
1392-5369; 2424-3299
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/61100
Updated:
2020-04-16 19:25:23
Metrics:
Views: 23    Downloads: 2
Export: