Kas yra šventa Saliamono Mozerkos Slavočinskio giesmyne

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kas yra šventa Saliamono Mozerkos Slavočinskio giesmyne
Alternative Title:
What is holy in Saliamonas Mozerka Slavočinskis’ Hymnal
In the Journal:
Acta humanitarica universitatis Saulensis [Acta humanit. univ. Saulensis (Online)]. 2015, t. 22, p. 177-192. Šventieji ir nelabieji kultūroje
Keywords:
LT
Saliamonas Mozerka Slavočinskis; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Giesmės ir giesmynai / Hymns and Hymnals; Kalbos dalys. Morfologija / Morphology.
Summary / Abstract:

LT1646 metais Vilniuje išėjusios „Giesmės tikėjimui katolickam priderančios“ yra pirmasis lietuviškas katalikų giesmynas, parengtas Saliamono Mozerkos Slavočinskio. Tai svarbus leidinys lietuvių giesmynų istorijoje, ilgą laiką tarnavęs liturginėms ir dvasinėms tikinčiųjų reikmėms, vykusiai atskleidžiantis baroko epochos adoruojamą religingumą. Išimtinai teologinio turinio Slavočinskio giesmyne šventumo semantika labai plati. Galima sakyti, kad viskas, apie ką kalbama giesmėse, yra tiesiogiai susiję su šventumu. Dievas, Švenčiausioji Trejybė, Šventoji Dvasia (su šioms sąvokoms būdingais kontekstais) – dažnai giesmėse minimi esminiai sakraliniai žodžiai. Viena pačių ryškiausių giesmių grupių giesmyne – giesmės, skirtos Mergelei Marijai. Giesmėse kreipiamasi ir į kitus šventuosius, jų Slavočinskio giesmyne paminima net keliolika: Ona, Jonas Evangelistas, Kazimieras, Barbora, Martynas, Stanislovas, Vaitiekus, Elžbieta, Magdalena, Bernardinas ir kiti. Šventieji giesmėse minimi 1) kaip autoritetai ir krikščioniškojo gyvenimo pavyzdžiai, 2) kaip tarpininkai tarp Dievo ir žmogaus ko nors maldaujant. Straipsnyje pateikiama būdvardžio šventas vartosenos semantinė ir distribucinė analizė leidžia apibendrintai teigti, kad, nors žodžių, apibūdinamų pažyminiu šventas, giesmyne esama palyginti nemažai – apie keturias dešimtis, tačiau semantiniu požiūriu jie nėra labai įvairūs. Pažyminys šventas atributinius junginius dažniausiai sudaro su daiktavardžiais, įvardijančiais pagrindines krikščionybės dogmas: Šventoji Dvasia, Švenčiausioji Mergelė, Švenčiausioji Trejybė. Epitetu šventas taip pat apibūdinami konkrečių šventųjų vardai, kai kurios Biblijos sąvokos ir realijos: šv. tėvai, švč. kūnas, švč. kraujas, šv. kalnas ir kt.Turint galvoje knygos žanrą ir paskirtį, tokios semantikos vyravimas yra lauktinas ir dėsningas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Giesmės; Katalikų giesmynas; Pažymimasis žodis; Pažyminys; Pažyminys, pažymimasis žodis; Postpozicija; Prepozicija; Saliamonas Mozerka Slavočinskis; Šventojo vaizdavimas; Šventumo semantika; Attribute; Catholic Hymnal; Depiction of the saint; Holiness; Hymns; Modifier; Post-position; Preposition; Saliamonas Mozerka Slavočinskis; Semantics of; Semantics of holiness.

EN"Giesmės tikėjimui katolickam priderančios", published in Vilnius in 1646, is the first Lithuanian Catholic hymnal prepared by Saliamonas Mozerka Slavočinskis. It is an important publication in the history of Lithuanian hymnals, which served liturgical and spiritual needs of the congregation and appropriately revealed religiosity much adored by the epoch of Baroque. The semantics of holiness in this purely theological hymnal of Slavočinskis is very wide. It can be said that everything that the hymns deal with is directly connected with holiness. God, Holy Trinity, Holy Spirit (with contexts typical for these concepts) are the key sacred words of the hymns. One of the most distinct groups of hymns in the collection is hymns dedicated to Virgin Mary. Hymns also address other saints, there are about twenty of them, such as Anne, John the Baptist, Casimir, Barbara, Martin, Stanislaus, Wojciech, Elizabeth, Magdalen, Bernardine and others. The saints are mentioned in the hymns as 1) persons of high standing and examples of Christian way of life, 2) as intermediaries between God and Man while pleading for something. A semantic and distributional analysis of the usage of the adjective "holy" (šventas) presented in the article allows us to generalise that although there are rather few words described by the attribute "holy" in the hymns – about forty, however, in terms of semantics they are not very diverse. The attribute often makes attributive groups with nouns denoting the main dogmas of Christianity: Holy Spirit, Holy Virgin, Holy Trinity. The epithet holy is also used before the names of concrete saints, some Biblical concepts and realia: holy parents, holy body, holy blood, holy mountain, etc. Having in mind the genre and the mission of the book, predominance of such semantics is expected and regular. [From the publication]

ISSN:
1822-7309; 2424-3388
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/59339
Updated:
2021-02-22 13:15:50
Metrics:
Views: 69    Downloads: 17
Export: