Teksto semiosfera: problema ir pažinimo pradinėse klasėse perspektyvos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Teksto semiosfera: problema ir pažinimo pradinėse klasėse perspektyvos
Alternative Title:
Problems and perspectives of semantic context of the literary work comprehension at a primary school
In the Journal:
Tiltai. Priedas. 2004, Nr. 22, p. 128-135. Pradinė mokykla: ugdymo turinys ir socialinė integracija
Keywords:
LT
Kūrybiškumas / Creativity; Motyvacija ugdyme / Motivation in education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas analizuoti lingvistines ir didaktines tekstinės veiklos problemas, kylančias pradinių klasių gimtosios kalbos pamokose. Akcentuojama būtinybė pradinėse klasėse stiprinti teksto ženklinio kodo ir teksto vidinės struktūros suvokimą. Daugiausia dėmesio skiriama literatūrinių kūrinių semantinei ir stilistinei analizei II literatūrinio lavinimo pakopoje. Tyrinėjimas grindžiamas semiotikos ir stilistikos mokslų teoriniais laimėjimais ir praktiniu požiūriu į kalbą kaip daugiafunkcinę ženklų sistemą. Straipsnyje detaliau nagrinėjamos teksto figūracinio lygmens suvokimo pradinėse klasėse problemos, aptariama teksto semantinių funkcijų suvokimo įtaka mokinio literatūrinei interpretacijai. Praktiniai tyrinėjimai skirti nustatyti būdinguosius teksto motyvacinius polinkius pradinėse klasėse. Teoriniai ir praktiniai teksto analizės / teksto interpretacijos tyrimai siejami su dabartinio laikotarpio Lietuvos mokyklos kontekstu. Straipsnyje atliktuose tyrimuose pabrėžiama būtinybė stiprinti komunikacinę kompetenciją, kurią sąlygoja mokinio kalbiniai ir sociokultūriniai poreikiai. Tai pirmasis tyrinėjimas, kuriame bandoma detaliau analizuoti literatūrinio kūrinio semantinio suvokimo išgales, atskleisti komunikacinės kompetencijos stiprinimo pradinių klasių gimtosios kalbos pamokose galimybes. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Figūracinis teksto lygmuo; Horizontalioji teksto plokštuma ir vertikalioji ašis; Kritinis mąstymas; Kūrybiškumas; Lingvistinė ir didaktinė teksto perspektyva; Motyvaciniai; Motyvaciniai polinkiai; Naratyvinis; Naratyvinis teksto lygmuo; Polinkiai; Teksto daugiatunkciškumas; Teksto interpretacija; Teksto lygmuo; Teksto semiosfera; Teksto semiosfera,; Teksto ženklinė (kodinė) situacija; Teksto ženklinę (kodinė) situacija; Crealivcness; Critical thinking; Figurative textual level; Horizontal and vertical textual planes; Motivational inclinations; Multifunctional; Multifunctional textual nature; Narrative textual level; Perspective of linguistic and didactic textual presentation; Semantic context; Textual interpretation; Textual nature; Textual sign code.

ENThe present article analyses linguistic and didactic problems of a textual activity at native language classes in a primary school. The conclusion is made about the necessity to strengthen comprehension of a textual sign code and inner textual structure at primary classes. The great attention is paid to the semantic and stylistic analysis of the literary works at the II literary development stage. The research is based on theory both semiotics and stylistics sciences concerning multifunctional system of linguistic signs on a textual plane. A special attention is being paid to figurative textual level comprehension. The problem of textual semantic functions influence on literary interpretation of pupils is in the focus of attention. The article presents practical investigation into primary pupils' textual motivational inclinations. The article's theoretical and methodological parts deal with the investigations of textual analysis / textual interpretation in Lithuanian schools. The investigation accentuates the development of communicative competence which is based on the nature of a language and pupil's socio-cultural needs. This investigation is the first attempt to define the concept of semantic context of the literary work comprehension and children communicative competence development at native language classes in a primary school. [Text from author]

ISSN:
1648-3979
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/46849
Updated:
2019-01-10 18:24:09
Metrics:
Views: 28    Downloads: 7
Export: