Studentų kūrybiškumo ugdymo galimybės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Studentų kūrybiškumo ugdymo galimybės
Alternative Title:
Some possibilities to enhance students’ creativity
In the Journal:
Ugdymo psichologija. 2005, Nr. 14, p. 30-37
Keywords:
LT
Kūrybiškumas; Studentai; Ugdymas.
EN
Creativity; Education; Lithuania; Students.
Summary / Abstract:

LTKūrybiškumas kaip gebėjimas kelti naujas idėjas, savarankiškai mąstyti, lengvai ir greitai orientuotis probleminėje situacijoje, priimti originalius sprendimus, atveriančius naujas galimybes, yra būtina šių dienų sparčiai kintančio informacinio pasaulio žmogaus savybė. Kūrybiškumą (angl. k. - creativity) galima apibrėžti įvairiais aspektais. Daugelis autorių pabrėžia, kad tai asmenybės savybė, susijusi su sugebėjimu atrasti nauja. Problemų sprendimo efektyvumas priklauso ne tiek nuo žinių ar įgūdžių, kiek nuo ypatingo gebėjimo įvairiais būdais ir greitu tempu panaudoti užduotyse pateikiamą informaciją. Ši savybė buvo pavadinta kūrybiškumu. [Iš leidinio]

ENThis article deals with problems deliberate, developing and systematic stimulating students' cognitive abilities of creative thinking (fluency, flexibility and originality). The aim of this study was to propose the effective program for developing cognitive abilities of creative thinking (fluency, flexibility and originality). There were 160 Vilnius Pedagogical University students. E. P. Torrnce test (verbal, form A) was used to identify cognitive abilities of creative thinking (fluency, flexibility and originality). The special creativity training program was made-up for the developing the students creative abilities. The subjects were randomly assigned to two experimental (n - 80) and control groups (n - 80). The experimental group took part in creativity training program during four months (32 hours). The study revealed that the program could be effective for creativity enhancing. All cognitive parameters of creativity (fluency, flexibility and originality) were improved significantly. Originality and flexibility enhanced most significantly. [Text from author]

ISSN:
1392-639X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/42554
Updated:
2019-02-27 18:02:36
Metrics:
Views: 7    Downloads: 5
Export: