Muzikinio ugdymo standartų taikymo pradinėje mokykloje ypatumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Muzikinio ugdymo standartų taikymo pradinėje mokykloje ypatumai
Alternative Title:
Peculiarities of realization of music education standards in primary school
In the Journal:
Tiltai. Priedas. 2006, Nr. 33, p. 30-36
Keywords:
LT
Meninis ugdymas / Art education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pagrindžiamas muzikinio ugdymo standartų taikymo ugdymo procese aktualumas, pristatoma Lietuvos ir kitų šalių patirtis įgyvendinant moksleivių muzikinių laimėjimų kokybę reglamentuojančius dokumentus. Remiantis tyrimo rezultatais, aptariami jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų muzikiniai laimėjimai pavienėse muzikinės veiklos srityse, lyginami antros ir ketvirtos klasių mokinių pagrindinių muzikinių gebėjimų lygmenys. Apibendrinami mokytojų apklausos duomenys, nagrinėjamos muzikinio ugdymo standartų įgyvendinimo procese kylančios problemos, atskleidžiamos pedagogų požiūrių į šio dokumento svarbą mokant vaikus muzikos kaitos tendencijos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokinių laimėjimai; Muzikinio ugdymo standartai; Muzikinio ugdymo standartai, mokinių laimėjimai, muzikinių gebėjimų lygmenys, muzikinė veikla, pradinė mokykta; Muzikinių gebėjimų lygmenys; Muzikinė veikla; Pradinė mokykla; Levels of musical abilities; Music activity; Music standards; Music standards, pupils' achievements, levels of musical abilities, music activity, primary school; Primary school; Pupils' achievements.

ENThe article substantiates the urgency of appliance of Music standards in education process, the experience of Lithuania and other countries in realization of documents regulating the quality of pupils' musical achievements is presented. Referring to the research results, the musical achievements of of junior school age children in individual spheres of music activity are discussed, the levels of essential musical abilities between second formers and fourth formers are compared. The data of teachers' questioning is discussed as well, the problems occurring in the process of realization of music standards are analysed, the change tendencies in the point of view of pedagogues towards the importance of this document while teaching children music are revealed. [Text from author]

ISSN:
1648-3979
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/42213
Updated:
2022-11-06 14:33:44
Metrics:
Views: 10    Downloads: 1
Export: