Nepriklausomos Lietuvos aukštojo mokslo vargdenė

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Nepriklausomos Lietuvos aukštojo mokslo vargdenė
Publication Data:
Vilnius : Petro ofsetas, 2012.
Pages:
276 p
Notes:
Bibliografija išnašose.
Contents:
Pratarmė — Keli dabartinės mokslo ir studijų sistemos raidos bruožai. Mokslinės demokratijos samprata — Aukštojo mokslo „reforma“: naikinantis globalizmo gūsis — Krepšelinė aukštojo mokslo „reforma“ ir jos palikimas — Keli pamąstymai paraštėse — In memoriam. Profesorius Rimantas Petras Sližys.
Keywords:
LT
Aukštasis mokslas. Studijos / Higher education. Study; Finansavimas / Financing; Teisėkūra. Teisės šaltiniai / Legislation. Sources of law.
Summary / Abstract:

LTKnygą sudaro atskirų autorių anaiptol ne vienu metu parašyti tekstai, kurie, skirtingais aspektais natūraliai papildydami vienas kitą, padeda susidaryti visapusiškesnį ir nuoseklesnį įvykusios Lietuvos aukštojo mokslo reformos vaizdą. Autorius vienijanti dalykinė ir prasminė gija yra bendra tema – Lietuvoje vykdoma aukštojo mokslo reforma. Prieš trejus metus parašyti R. Sližio prisiminimai apie pirmuosius bandymus reformuoti Lietuvos aukštąjį mokslą atkūrus Nepriklausomybę yra svarbus žinių apie reformos priešistorę šaltinis. Čia pateikiami plačiajai visuomenei beveik nežinomi faktai apie nesėkmingus mėginimus pertvarkyti ir modernizuoti šalies aukštojo mokslo sistemą leidžia geriau suvokti, kokios gelminės priežastys lėmė šios sistemos nuolat didėjančią krizę. V. Radžvilo straipsnio pagrindinė mintis – kad kuriant reformos planus remiamasi ne pažangiausiose šalyse patikrinta aukštojo mokslo srities valdymo ir finansavimo praktika, bet radikaliausiomis laisvosios rinkos ideologijos nuostatomis. Knygos branduolys ir svarbiausia jos dalis yra V Daujočio studija, kurioje atskleidžiamos ekonominės, socialinės ir edukacinės įvykdytos reformos priežastys, jos įgyvendinimo ypatumai, vidinė logika ir galimi reformos padariniai Lietuvos aukštajam mokslui ir visos šalies ateičiai. Baigiamajame A. Janulaičio straipsnyje apžvelgiami kontroversiški vykdomos aukštojo mokslo reformos aspektai ir nagrinėjamos moralinės bei socialinės Lietuvos akademinės bendruomenės nuostatos, neleidusios būtinos reformos pakreipti konstruktyvesne ir visuomenei bei valstybei naudingesne linkme.Reikšminiai žodžiai: Aukštojo mokslo ir studijų įstatymas; Aukštojo mokslo reforma; Lietuvos aukštasis mokslas; Mokslinė demokratija; Mokslo ir studijų sistema; Studijų finansavimas; Valdymo ir finansavimo praktika; Law of higher education and studies; Lithuania; Lithuanian higher education; Practice of management and funding; Reform of higher education; Science and studies system; Scientific democracy; Studies financing.

ENThe book consists of texts of various authors, written in different times. The texts in different aspects naturally supplement each other and help to create a more versatile and consistent view of the implemented reform of Lithuanian high education. The common topic, Lithuanian high education reform, is the notional and specific thread uniting the authors. An important source of the prehistory of the reform is the memoirs of R. Sližys about the first attempts to reform Lithuanian high education after regaining independence, published three years ago. The memoirs present publicly little known facts about unsuccessful attempts to reform and modernize the high education system. They allow understanding, what were the core reasons, which had caused crisis of the system, which was constantly increasing. The main idea of V. Radžilas article is that upon creation the plans for reform, not the most reliable high education management and financing system of the most progressive countries was taken as a background, but it was based on the most radical provisions of the free market ideology. V. Daujotis’s study is the main part of the book and its core. The study reveals economic, social and educational reasons of the implemented reforms, the peculiarities of its implementation, internal logics and possible outcomes of the reform to Lithuanian high education and the future of the entire country. The final A. Janulaitis’s article discusses controversial aspects of the reform and analyses moral and social provisions of Lithuanian academia, which did not allow directing the reform the more constructive way which could have been more useful for society and the state.

ISBN:
9786094202391
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/41157
Updated:
2020-12-13 17:08:35
Metrics:
Views: 35
Export: