Kriukai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kriukai
In the Journal:
Žiemgala. 2010, Nr. 2, p. 38-44
Keywords:
LT
Joniškis; Kraštotyr; Kriukai; Lietuva; Miesteliai; Miestelis; Rajonai; Urbanizacija; Šiaurės Lietuva; Žiemgala; Žiemgaliai.
EN
Joniškis; Kriukai; Lithuania; North Lithuania; Regional Studies; Regions; Town; Urbanization; Žiemgala.
Summary / Abstract:

LTKriukų miestelis yra prie Šešuvės upės (kairysis Lielupės intakas), 16 kilometrų į šiaurės rytus nuo Joniškio, netoli Latvijos sienos, iš abiejų Joniškio-Žeimelio-Pakruojo kelio pusių. Miestelis suaugęs su to paties pavadinimo kaimu. Seniausios žinios apie miestelio vietoje gyvenusius žmones siekia IX amžių. Tai liudija šalia esantis Dvareliškių kapinynas ir jo radiniai. Kaimas greitai augo. Miesteliu jis tapo XVIII amžiuje, kai įgijo teisę rengti turgus ir laikyti smukles. Kriukų miestelis pirmą kartą rašytiniuose istorijos šaltiniuose minimas 1752 metais. Tais metais pastatyta ir bažnyčia. Kriukai iki 1842 metų priklausė Žemaičių vyskupijos Pašvitinio dvarui. Apie 1880 metus Kriukuose užfiksuojama 51 sodyba, miesteliui priklausė 334 dešimtinės žemės; buvo dvi smuklės, žydų krautuvės, sinagoga, pirtis, žydų labdaros draugija. Šalia miestelio Kriukų kaime buvo 14 sodybų, kurios valdė 105 dešimtines žemės. Nepriklausomos Lietuvos metais ir sovietmečiu Kriukų miestelis ir kaimas nuolat augo. 2006 metų liepą Kriukų miestelis šventė 420 metų sukaktį nuo jo vardo pirmojo paminėjimo. Sukaktį miestelis pasitiko turėdamas herbą ir vėliavą. Herbą sudaro raudoname skyde pavaizduotas auksinis kryžius – saulutė. Tai kalvystės simbolis, siejamas su Kriukais, kurių apylinkės nuo seno garsėjo kalvystės tradicijomis. Tačiau po Nepriklausomybės atgavimo miestelis pamažu ėmė nykti: mažėja gyventojų, griūva nebenaudojami pastatai.

ENA small town of Kriukai is not far from the Latvian border, on both sides of Joniškis-Žeimelis-Pakruojis road. The oldest information about the people who lived in the place of the present-day town is from the 9th century. The corroborating evidence is taken from the nearby Dvareliškiai burial ground and its archaeological finds. Juozas Šliavas, a famous investigator of the Semigallian culture, asserts that the place of the present-day Kriukai in the 16th century was called Lieporai field because of the name of a small river that flew through it. In the middle of the 16th century Lieporai field belonged to Livonia (and from 1561 to the Duchy of Courtland and Semigallia). When in 1576 Duke Merkelis Giedraitis became the Bishop of Samogitians, he recovered these lands. The author of the article shows the development of this place from its first mentioning in historical sources to our days. [text from author]

ISSN:
1392-3781
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32885
Updated:
2018-12-17 12:54:38
Metrics:
Views: 10    Downloads: 7
Export: