Pedagoginės sėkmės situacijos sudarymas ugdant mokinių laimėjimų motyvaciją

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pedagoginės sėkmės situacijos sudarymas ugdant mokinių laimėjimų motyvaciją
Alternative Title:
Importance of pedagogical success situation in the development of children achievement motivation
In the Journal:
Pedagogika. 2001, 54, p. 5-11
Keywords:
LT
Pedagogika / Pedagogy.
Summary / Abstract:

LTMotyvacija - pagrindinė asmenybės brendimo, raidos varomoji jėga. Mokymosi procese ypač svarbi gerų rezultatų motyvacija (laimėjimų motyvacija) - sėkmės, laimėjimo poreikis, noras padaryti ką nors gerai, noras matyti savo laimėjimų rezultatą. Laimėjimų motyvacijai būdingos sėkmės vilties ir nesėkmės baimės emocijos. Mokymosi motyvaciją ypač sustiprina laukiama sėkmė. Straipsnyje pateikiamas pedagoginės sėkmės situacijos sudarymo modelis, išnagrinėti mokytojų naudojami pedagoginės sėkmės situacijos sudarymo būdai laimėjimų motyvacijai ugdyti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pedagoginė sėkmės situacija; Laimėjimų motyvacija; Nesėkmės vengimas; Sėkmės situacijos sudarymo būdai; Achievement motivation; Learning failures; Pedagogical success situations.

ENThe process of learning for children is determined by the two factors: achievement motivation and failure. Children that always experience learning failures do not believe in themselves, feel awkward when criticized, and refuse learning. Such children perceive their learning failure as their inner imperfection and contribute their success to the exterior factors. Children achievement motivation is very important in teaching and learning process. In the development of children achievement motivation a teacher has to create special pedagogical success situations that help to avoid helplessness. A pedagogical success situation consists of a positive class atmosphere, purposeful correction of personality, development of knowledge and positive interaction among children. In order to create a pedagogical success situation teachers can use such means as group learning, a special curriculum, creative tasks, individual teaching, positive stimulation, activity encouragement, etc. The frequency of such means depends on the individual character of a personality. The creation of pedagogical success situations is the basis for humanizing the teaching process and achievement motivation in children. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31100
Updated:
2019-11-10 11:15:54
Metrics:
Views: 47    Downloads: 16
Export: