Vaikų skirtybių lygybės samprata pedagogikoje ir sugestyvaus egalitarizmo kontekste

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vaikų skirtybių lygybės samprata pedagogikoje ir sugestyvaus egalitarizmo kontekste
Alternative Title:
Children’s differences equality expression in pedagogy on the basis of egalitarism context
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2011, t. 26, p. 60-69
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje atskleidžiama egalitarizmo kontekste besiaktualizuojanti vaikų skirtybių lygybės samprata. Pasitelkiant Europos demokratinės pedagogikos kritinės ugdymo paradigmos paveldą atliekamos vaikų lygybės socialinių kultūrinių prasmių interpretacijos. Atskleidžiamos vyraujančios mokslinės prakseologinės pozicijos, kontekstualizuojančios vaikų skirtybių lygybės, vaikų lygybės, vaikų bendrybių lygybė sampratas, ir aptariama jų esmė. Išskiriamos pedagoginės srovės ir visuomeniniai judėjimai, įgalinantys vaikų lygybės raišką ugdymo situacijų įvairovėje. Interpretuojamos vaikų ugdymo situacijos, kuriose išryškėja pedagoginių vaiko ir suaugusiojo santykių prasmių socialinis kultūrinis turinys.

ENSuggestive egalitarianism has a long history within educational system, i.e. one of the first ideologists would be J. J. Rousseau. Suggestive egalitarianism thesis arises in European democracy thought and becomes a new sphere of social philosophy and epistemology while a child's being different is an educational virtue. In this paper the concept of children's difference equality on the basis of suggestive egalitarianism is revealed. The socio-cultural meanings' interpretations are set as well based on European democratic thought paradigm. The scientific positions contextualizing those interpretations are analyzed. Specifically theses: "children's difference equality", "children's equality", and "children communities' equality". These pedagogic streams and social movements that empower children's equality expression are identified. Educational situations are interpreted as well, especially these were educational relations', "child-adult" socio-cultural meaning is seen. Problematic questions for scientific and practical discussions are formulated.

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Žaidimas kaip vaiko kūrybos ir gyvenimo filosofija.. Pedagogika. 2015, 118, p. 159-173.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/28762
Updated:
2025-02-25 11:18:47
Metrics:
Views: 13    Downloads: 2
Export: