Sugrįžimai į save : Donaldo Kajoko eseistikos formos ir prasmės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Sugrįžimai į save: Donaldo Kajoko eseistikos formos ir prasmės
Alternative Title:
Journeys back to oneself: the essays of Donaldas Kajokas, their forms and meaning
In the Journal:
Darbai ir dienos [Deeds and Days]. 2005, t. 42, p. 73-92. Naujoji lietuvių literatūra
Keywords:
LT
Literatūros teorija ir kritika / Literary science and criticism.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama vieno originaliausių šiuolaikinių eseistų Donaldo Kajoko kūryba. 2002 m. išleistoje knygoje „Lietaus migla Lu kalne" sudėti visi trys Kajoko prozos kūriniai („Komentarai“ 1990, „Dykinėjimai“ 1999, „Rojus/Ruduo“ 2002). Savo tekstuose kūrėjas derina pasakojamosios ir poetinės-meditacinės eseistikos elementus. Juose galima aptikti tezės ar fakto sklaidą, per kurią atsiveria pasakotojo patirtis, autobiografinių detalių, įvykių ar reiškinių komentarų. Kajokas rašo savotišką gyvenimo recenziją, bando apčiuopti jo privalumus ir trūkumus, įsigilinti ir atrasti buvimo esmę. „Komentarai“ – natūrali poezijos tąsa, profesionalus perėjimas į kitą literatūros lauką. Teminiu požiūriu „Komentarai“ labai įvairūs. Autorius rašo apie meną, kalbą, literatūrą, bet nepamiršta ir kasdienių realijų. Nuolat teigdamas prasmės buvimą, gindamas tikrumą, Kajokas sugeba išvengti banalių frazių ir nuobodaus pamokslavimo – taigi autorius neįkyriai pritaiko esė būdingą „pasaulio keitimo“ principą. „Komentaruose“ išryškėja svarbi Kajoko kūrybos savybė – akcentuoti ir vertinti tai, ką esi pats patyręs ir išgyvenęs. Kajokas žaidžia kalba, prasmėmis ir taip kuria savitą pasaulį. Tokiuose žaidimuose dalyvauja metaforos, sąskambiai, palyginimai, paradoksai, suvokiami kaip prieštaravimai, kurie gali nebūti prasmingi, bet nėra beprasmiai. Kajoko eseistikoje vienodai daug yra ir Vakarų, ir Rytų kultūrų bruožų. Kalbėdamas apie Rytų estetikos kategorijas, autorius labiau akcentuoja universalųjį idėjų ir vaizdinių pradą, o vakarietiškasis kūrybos aspektas turi ryškų religinį atspalvį.Reikšminiai žodžiai: Kalbos struktūra; Kritinė esė; Kultūrų sankirtos; Literatūrinė esė; Orientalizmas; Poetinė proza; Rytų filosofija; Šiuolaikinė poezija; Critical essays; Eastern philosophy; Literary essay; Literary essays; Modern poetry; Orientalism; Poetic prose; Structure of the language; The intersection of cultures.

ENThe theme of the present article is the forms and contents of D. Kajokas' essays which represent new creative stage of this writer. However, essay investigation without analysis of poetry is not full, so it is very important to make parallels between both. It can be noted that in his essays Kajokas very often returns to the ideas and themes of his poems. The relationship between literary work and the epoch of postmodernism is very important. In Kajokas essays this relation is paradoxical, because he speaks about harmony, traditional values, etc., and these elements contradict the canons of postmodernism. In addition, aspects of subjectivity, the aesthetics of simplicity, play with language, the junction of the Western and Eastern cultures are analysed. The Eastern cultural motives are zen aesthetics and Chinese art laws. The Bible motives are treated as aspects of the Western culture. [text from author]

ISSN:
1392-0588; 2335-8769
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24704
Updated:
2018-12-17 11:42:08
Metrics:
Views: 40    Downloads: 11
Export: