Viešpaties Kančios kelio paveikslų kelionė

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Viešpaties Kančios kelio paveikslų kelionė
Alternative Title:
Journey of the pictures of the Way of the Cross
In the Book:
Kuriantis protas brangesnis nei turtai… / sudarytoja Giedrė Mickūnaitė. Vilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2009. P. 137-149
Keywords:
LT
19 amžius; Barstyčiai; Kalvarija; Lietuva (Lithuania); Architektūra / Architecture; Dailė / Art; Muziejai / Museums; Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas Barstyčių bažnyčios Viešpaties Kančios kelio paveikslų tyrimams. Išlikę Barstyčių bažnyčios Kryžiaus kelio paveikslai yra įvairaus braižo, vieni atvaizdai atvežtiniai, nutapyti Vakarų Europos profesionalių meistrų, kiti – vietinių Žemaitijos tapytojų. Todėl bežiūrint į juos kyla klausimas, ar šios didelės drobės tikrai buvo nutapytos gana kukliai, atokiai Barstyčių bažnyčiai, kada ir ar tikrai šis Kančios ciklas kabėjo šioje šventovėje. Istorinis tyrimas leidžia daryti prielaidą, kad XIX a. aštuntame dešimtmetyje Žemaičių Kalvarijos bažnyčios Viešpaties Kančios paveikslai ar jų dalis buvo atiduota filijinei Barstyčių bažnyčiai. Barstyčių bažnyčioje saugoma ir daugiau iš Žemaičių Kalvarijos patekusių liturginių reikmenų. Visi minėti paveikslai šiuo metu saugomi Lietuvos nacionaliniame muziejuje, išskyrus du restauruotus paveikslus, prastos būklės, be porėmių. Kai kurių paveikslų kraštuose matyti lenkimo žymės. Tai leidžia manyti, kad paveikslai buvo sumažinti, galbūt norint pritaikyti juos prie kuklaus Barstyčių bažnyčios interjero. Tikėtina, kad taip sumažinti Kančios ciklo paveikslai kurį laiką ir galėjo kabėti Barstyčių bažnyčioje. Nėra aišku kada ir kiek laiko. XVIII–XIX a. pirmosios pusės Kryžiaus kelio paveikslų Lietuvos bažnyčiose išliko nedaug, tad šie vertingi ir meniški profesionalių ir vietos meistrų nutapyti Išganytojo Kančios kelio paveikslai, laiko pažymėti ir su sovietinių „kelionių“ pėdsakais, yra itin reikšmingi dailės, religijos ir kultūros istorijos paminklai.Reikšminiai žodžiai: Architektūra; Architektūra, sakralinė; Barstyčių bažnyčia, Žemaičių Kalvarija; Dailė; Istorija (XVIII-XIX a.); Kalvarijos; Koplytėlės; Kryžiaus kelio paveikslai, baroko tapyba; Lietuvos ateizmo muziejus; Pamaldumas; Stacijos; Tapyba, sakralinė; Tradicijos; Architecture; Architecture, sacramental; Art; Baroque painting; Barstyčiai church; Calvary; Devotion; History (XVIII-XIX c.); Lithuania; Museum of atheism in Lithuania; Oratory; Painting; Pictures of the Way of the Cross; Station of the Cross; Tradition; Žemaičių Kalvarija.

ENThe article is dedicated to the research of paintings of the Way of the Cross of the Barstyčiai church. The preserved paintings of the Way of the Cross are of various tough. Some of them were obviously brought from abroad and painted by artists from Western Europe; others are works by local painters. Therefore, a question arises as to whether big paintings were painted in a modest manner, and when this cycle of the Way of Cross was hanging in this temple. The historical research allows supposing that in the eighth decade of the 19th c., paintings of the Way of the Cross of Žemaičių Kalvarija or some of these paintings were donated to the Barstyčiai church. There are more liturgical articles from Žemaičių Kalvarija stored in the Barstyčiai church. All the above paintings are currently stored in the National Museum of Lithuania, except for two restored paintings, which are of poor condition. Bending traces can be observed on the edges of certain pictures. This allows presuming that these paintings were reduced in order to adjust them to the modest interior of the Barstyčiai church. These reduced pictures of the cycle could have been hanging in the Barstyčiai church for a certain period of time. But it is not clear when and how long. In the 18th–first half of the 19th c. not many paintings of the Way of Cross remained in Lithuanian churches, therefore, these valuable and artistic paintings created by professionals and local artists and marked with Soviet “journeys”, are very significant monuments of the history of art, religion and culture.

Related Publications:
Žemaičių Kalvarija : piligriminio centro istorija ir dailė XVII-XIX a. / Dalia Vasiliūnienė. Vilnius : Aidai, 2009. 244 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24025
Updated:
2020-11-03 22:38:50
Metrics:
Views: 14
Export: