Mokyklų bendruomenės požiūris į mokyklinę mediaciją

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokyklų bendruomenės požiūris į mokyklinę mediaciją
Alternative Title:
Attitude of school community towards mediation
In the Journal:
Socialinis darbas [Social Work]. 2009, t. 8, Nr. 2, p. 108-113
Keywords:
LT
Konfliktų sprendimas mokykloje; Mokyklinė mediacija; Tarpininkas.
EN
Conflict resolution at school; Conflict resolution in school; Mediator; Peer mediation.
Summary / Abstract:

LTMokyklinė mediacija – procesas, kurio metu apmokyti mokiniai (mediatoriai) padeda savo bendraamžiams išspręsti konfliktą. Lietuvoje dar tik pradedama diskutuoti apie mokyklinę mediaciją, todėl tikslinga išsiaiškinti mokyklos bendruomenės požiūrį į mokyklinę mediaciją. Straipsnyje nagrinėjamas mokytojų, mokinių ir tėvų požiūris į mokyklinę mediaciją. Taikant anketinės apklausos bei scenarijų metodą paaiškėjo, kad mokyklos bendruomenės atstovų požiūris į mokyklinę mediaciją, turint apie ją informacijos, yra teigiamas. Tyrinėjant mokinių, mokytojų, tėvų bei vyrų ir moterų grupes nustatyta, kad dauguma tiriamųjų nežinojo apie mediaciją, o susipažinę, pritarė jai. Nustatyti skirtumai tyrinėjant norą sužinoti daugiau apie mediaciją, požiūrį į programos reikalingumą, norą dalyvauti joje, bei norą taikant mediaciją spręsti konfliktus. [Iš leidinio]

EN[...] Mediation is an alternative way of conflict resolution wherein a neutral third party gets involved in the process conflict resolution to encourage and help conflicting parties reach a decision independently. In the case of school mediation, specially trained pupils or mediators help their peers solve their conflicts. In Lithuania there is a lack of scientific literature and research in the field of school mediation. This innovation is yet to be applied at schools, though some discussion on the subject is already taking place. In order to ensure better conditions for the success of a mediation program, it is necessary to ascertain the attitude of the school community towards mediation before making proposals for its implementation. Participants of the study. 51 teachers, 51(6-9 forms) pupils from schools of Vilnius, Utena, Šiauliai, Pabradė, Švenčionys and 47 parents participated in this study. Questionnaires and sample mediation scenarios were used in the study. 5P55 version 13.0 statistical data analysis package was used to analyse the collected data. Hypotheses were checked using criterion x2 and t he Mann and Whitney U. test. Data was also analysed using qualitative analysis. The study reveals that the school community's attitude towards school mediation is positive. Many of the participants (teachers, pupils, parents, both men and women) had no prior knowledge of mediation, but received it positively after participating in the study. There were some differences among groups as to desiring more information about mediation, perceived necessity of the program, willingness to participate and inclination to solve conflicts by means of mediation. [From the publication]

ISSN:
1648-4789; 2029-2775
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/23533
Updated:
2018-12-17 12:35:38
Metrics:
Views: 55    Downloads: 5
Export: