Kriaunų Dievo Apvaizdos bažnyčia

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kriaunų Dievo Apvaizdos bažnyčia
In the Book:
Obeliai. Kriaunos / vyriausiasis redaktorius sudarytojas Venantas Mačiekus. Vilnius: Versmė, 2009. P. 751-766. (Lietuvos valsčiai; kn. 2)
Keywords:
LT
Ignas Tarvydas; Juozapas Šileika; Kazimieras Menžavičius; Dusetos; Rudamina; Lietuva (Lithuania); Architektūra / Architecture; Barokas / Baroque; Mokslo šaltiniai / Sources of science; Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siekiama atskleisti Kriaunų Dievo apvaizdos bažnyčios istorinę ir meninę raidą, naudojantis šios bažnyčios archyvu ir Lietuvos valstybės istorijos archyve saugoma medžiaga. Išamiai aprašoma bažnyčios istorija, architektūra, inventorius ir jo pokyčiai nuo 17 amžiaus. Teigiama, kad Kriaunų medinės barokinės bažnyčios ilgą laiką buvo svarbiausi gyvenvietės akcentai. Jų vaizdai pradėjo ryškėti nuo 1684 metų. 1717 metais bažnyčia turėjo aiškias barokines formas. Tai buvo kryžminio plano bažnyčia su turtinga vidaus puošyba, kuri vėliau buvo papildoma. Išorėje dominavo šiam stiliui būdingi įvairaus dydžio kupolai. Su mažais pokyčiais medinė bažnyčia išliko iki mūrinės bažnyčios pastatymo. Mūrinės bažnyčios statybos organizatorius buvo klebonas Ignotas Tarvydas. Dėl lėšų stokos nebaigęs statybos perdavė kleboniją Juozapui Šileikai. Pastarasis aukojo savo lėšas ir 1818 metais pradėtą statybą užbaigė 1829 metais. Trūkstant lėšų nebuvo realizuotas pagrindinio fasado projektas, kuriame numatyta statyti neoklasicistinį portiką. Dabartinis pastato vaizdas pagrįstas liaudies architektūros tradicijomis, kurios akumuliavo klasikinės architektūros palikimą ir sukūrė savitą dekoratyvinį, emocingą bažnyčios vaizdą. Didesnę įtaką profesionalioji architektūra turėjo interjerui. Arkadinis centrinės navos sprendimas remiasi renesanso ir jį pratęsusių stilių, ypač neoklasicizmo, tradicijomis. Performuota vidaus erdvė, autoriaus manymu, sukuria naują emocionalesnį vaizdą.Reikšminiai žodžiai: Altar; Altoriai; Architektūra; Baroko architektūra, klasicizmo architektūra; Bažnytinė architektūra; Ignas Tarvydas; Juozapas Šileika; Kazimieras Menžavičius; Kriaunos; Kriaunų Dievo Apvaizdos bažnyčia; Kriaunų bažnyčia; Lietuvos bažnyčios; Paveikslai; Religinis menas; Rudamina-Dusetiškis; Sakralinė dailė; Altar; Altars; Architecture; Baroque architecture; Church of Kriaunos; Clasicism architecture; Ignas Tarvydas; Juozapas Šileika; Kazimierz Męzowicz; Kriaunos; Lithuanian church; Paintings; Rudomina Dusiatski; Sacral art; Sacred architecture; Sacred art; The Divine Church at Kriaunos.

ENAn article is aimed to reveal the historic and artistic development of Kriauniai Providential Church by using the archives of the church and the Office of the Chief Archivist of Lithuania. The history, architecture, inventory and their changes from the 17th c. are described in detail. It is stated that the wooden, baroque churches of Kriauniai were the main focus of the settlement for a long time. Since 1684 their images have focused attention. In 1717 the church already had baroque forms. It was a cross-plan church with a rich interior that was supplemented later. The cupolas of various sizes that are a feature of this stile dominated in the exterior. The wooden church experienced only minor changes and remained until a brick church was built. An organizer of the constructions of the brick church was parish priest Ignotas Tarvydas. He did not finish the construction works because of the lack of money and transferred the presbytery to Juozapas Šileika. The latter contributed his own finance and in 1829 finished the construction works that had been started in 1818. However, because of the lack of finance, a project of the front was not realised; the project included a neo-classicistic portico. The current appearance of the building is based on the folk architecture traditions that accumulated the heritage of the classic architecture and created and individual decorative and emotional view of the church. Professional architecture had more influence to the interior. An Arcadian solution of the central nave is based on the Renaissance and the following styles, especially, neo-classicism. According to the author, the transformed inner space created a more emotional view.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22840
Updated:
2016-08-13 21:40:56
Metrics:
Views: 34
Export: