Церковное пение и нотнолинейные ирмологионы Великого княжества Литовского

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Церковное пение и нотнолинейные ирмологионы Великого княжества Литовского
Alternative Title:
Bažnytinis giedojimas ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės penkių linijų notacijos irmologijai
Keywords:
LT
15 amžius; Helizaeus Ilkowski; Bulgarija (Bulgaria); Ukraina (Ukraine); Lietuva (Lithuania); Bažnyčios istorija / Church history.
Summary / Abstract:

LTAnkstyvieji naujieji amžiai buvo svarbus etapas kelių stačiatikiškų LDK tautų, visų pirma ukrainiečių ir baltarusių, bažnytinės muzikos tradicijų tarpusavio integracijoje. Vakarų įtakos stiprėjimas lėmė universalaus notuoto Irmologijono sukūrimą, penkių linijų notacijos įvedimą, daugiabalsį giedojimą, naujos mokymo formos atsiradimą. Kaip atsvara stiprėjo ryšiai su tradicinės postbizantiškosios kultūros erdve. Iškilo ryškios LDK kultūros gyvenime aktyviai veikiančios kūrybiškos asmenybės, tokios kaip Eliziejus Ilkovskis. Postbizantiškosios kultūros poveikyje bažnytiniame giedojime atsirado naujų bruožų, buvo sutelktas dėmesys į muzikinę sąrangą: melodijos grožį, vokalinį meistriškumą, ritmingą giedojimo rišlumą. Taip vadinamos bulgarų, serbų ir graikų giesmės pasklido rytų slavų žemėse ir įsismelkė į LDK kultūrą. Pirminis šio proceso etapas susijęs su LDK stačiatikių metropolitų Kiprijono ir Grigaliaus Camblako vardais. Būtent XV a. viduryje bažnytiniame muzikiniame mene susiformuoja dogmatikų žanras. Tuo metu išsikristalizuoja ir unikalus ukrainietiškas melodijos variantas, kuris laikomas vienu iš reikšmingiausių pasiekimų ukrainiečių bažnytinėje muzikoje. LDK muzikinėje kultūroje susikerta įvairios Vakarų ir Rytų įtakos; vienas svarbių šio proceso komponentų – ukrainietiškoji įtaka. Šiose sąveikose susiformavo naujas bažnytinės monodijos repertuaras, kuris sudarė vientisą liturginį rinkinį – notuotą Irmologijoną.Reikšminiai žodžiai: Bažnytinis giedojimas; Cerkvinis giedojimas; Helizaeus Ilkowski; Irmologijai; Irmologijonas; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Natų užrašymo būai; Notacija; Postbizantiška kultūra; Stačiatikiai; Stačiatikių bažnyčia; Grand Principality of Lithuania; Helizaeus Ilkowski; Irmologion; Liturgical singing; Notation; Orthodox; Orthodox chant; Orthodox church; Post bisantic culture; Religious psalms singing; The transcribtion of musical notes.

ENThe Early Modern Age was a significant period for the mutual integration of church music traditions of several orthodox nations, first of all, of Ukrainians and Belarusians. The growth of the western impact determined the creation of the universal noted Irmologion, the introduction of five-line notation, multi-voice chanting, and the emergence of a new form of teaching. As a setoff, the links with the traditional post-Byzantine cultural sphere were strengthening. Prominent creative personalities, such as Elizeijus Ilkovskis, actively operating in the cultural life of the GDL, emerged. Being influenced by the post-Byzantine culture, the culture of chanting developed new characteristics, and the main attention started focusing on the musical structure: the beauty of the tune, the vocal technique, and rhythmic coherence of chanting. The so-called Bulgarian, Serbian and Greek chanting spread in the territory of Eastern Slavs and penetrated into the culture of the GDL. The primary stage of this process is related to the names of the GDL Orthodox metropolitans Kiprijonas and Grigalius Camblakas. It is in the 15th c. that the musical art of the Church witnesses the formation of the genre of dogmatists. This is the period when the unique Ukrainian variant of the melody emerges. It is considered to be one of the most significant achievements in the Ukrainian Church music. The church music of the GDL has two various impacts of the West and the East colliding; one of the most important components of this process is the Ukrainian influence. This collision led to the formation of the church monody repertoire, which formed the integral liturgical collection – the noted Irmologion.

ISBN:
9786094110269
ISSN:
1648-3294
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22770
Updated:
2022-01-28 20:07:02
Metrics:
Views: 31
Export: